ORG220 Salg og forhandling
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Mette Marie Næser Seldal
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Markedsføring og ledelse, bachelorprogram
- Reiselivsledelse, bachelorprogram
- Økonomi og administrasjon, bachelorprogram
- Økonomi og administrasjon, bachelorprogram, Grimstad
- Økonomi og administrasjon - siviløkonom, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Anbefalte forkunnskaper
MF-102 Markedsføring
Innhold
Det fins mange typer salg, og det er langt fra kun selgere som driver med salg i dag. Enten man jobber med markedsføring, økonomi, ledelse eller har planer om å bli entreprenør, er det viktig å kunne selge. Dette emnet er designet spesielt for å gi studentene de verktøy som trengs for å håndtere arbeidsoppgaver innen salg og forhandling i en digital verden. Studentene vil få undervisning i grunnleggende konsepter og modeller på feltet, for så å bruke disse kunnskapene i øvelser / simuleringer. Emnet omfatter felt som salgsprosess og kjøpsprosess, kunderelasjoner, marked, planmessig jobbing, hvordan slutte salget, konfliktløsning, pris og internasjonale forhandlinger.
Læringsutbytte
Etter vellykket gjennomføring av emnet skal studentene:
-
kunne forstå viktige konsepter og modeller innen salg og forhandling og anvende denne kunnskapen i øvelser og simuleringer av salgs- og forhandlingssituasjoner, i tråd med FN’s bærekraftmål nr 8 «Anstendig arbeid og økonomisk vekst».
-
forstå hvordan en kjøps-/salgsprosess mellom bedrifter foregår fra begynnelse til slutt og kunne sette opp og analysere en tidsplan for forhandlinger
-
forstå grunnleggende regler om avtaleinngåelse, herunder reglene for binding og regler om hvem som kan inngå avtaler på vegne av juridiske personer, og kunne anvende reglene i en konkret forhandling
-
ha en forståelse for relevante kontraktslovers anvendelsesområde
-
ha en forståelse for hvordan det er å jobbe med salg og forhandlinger i en ny digital virkelighet
-
ha en grunnleggende forståelse for hvordan man jobber med internasjonale forhandlinger
-
forstå etiske utfordringer i en forhandlings- og salgsprosess
Vilkår for å gå opp til eksamen
- 80 % oppmøte på forelesning inkludert 2 simuleringer / øvelser
- Ha bestått digital salgspitch
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, gruppearbeid, casearbeid og øvelser / simuleringer
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
3 timer skriftlig, individuell eksamen. Bokstavkarakterer.
Annen informasjon
Plassbegrensning maksimalt 40 studenter.