Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Anbefalte forkunnskaper

MF-102 Markedsføring

Innhold

Det fins mange typer salg, og det er langt fra kun selgere som driver med salg i dag. Enten man jobber med markedsføring, økonomi, ledelse eller har planer om å bli entreprenør, er det viktig å kunne selge. Dette emnet er designet spesielt for å gi studentene de verktøy som trengs for å håndtere arbeidsoppgaver innen salg og forhandling i en digital verden. Studentene vil få undervisning i grunnleggende konsepter og modeller på feltet, for så å bruke disse kunnskapene i øvelser / simuleringer. Emnet omfatter felt som salgsprosess og kjøpsprosess, kunderelasjoner, marked, planmessig jobbing, hvordan slutte salget, konfliktløsning, pris og internasjonale forhandlinger.

Læringsutbytte

Etter vellykket gjennomføring av emnet skal studentene:

  • kunne forstå viktige konsepter og modeller innen salg og forhandling og anvende denne kunnskapen i øvelser og simuleringer av salgs- og forhandlingssituasjoner, i tråd med FN’s bærekraftmål nr 8 «Anstendig arbeid og økonomisk vekst».

  • forstå hvordan en kjøps-/salgsprosess mellom bedrifter foregår fra begynnelse til slutt og kunne sette opp og analysere en tidsplan for forhandlinger

  • forstå grunnleggende regler om avtaleinngåelse, herunder reglene for binding og regler om hvem som kan inngå avtaler på vegne av juridiske personer, og kunne anvende reglene i en konkret forhandling

  • ha en forståelse for relevante kontraktslovers anvendelsesområde

  • ha en forståelse for hvordan det er å jobbe med salg og forhandlinger i en ny digital virkelighet

  • ha en grunnleggende forståelse for hvordan man jobber med internasjonale forhandlinger

  • forstå etiske utfordringer i en forhandlings- og salgsprosess

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • 80 % oppmøte på forelesning inkludert 2 simuleringer / øvelser
  • Ha bestått digital salgspitch

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, gruppearbeid, casearbeid og øvelser / simuleringer

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

3 timer skriftlig, individuell eksamen. Bokstavkarakterer.

Annen informasjon

Plassbegrensning maksimalt 40 studenter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:26:45