Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

  • Arbeidsmiljøutfordringer i det tradisjonelle og det nye arbeidslivet

  • Sentrale lover, og standarder relatert til HMS

  • Krav til arbeidsmiljøet og partenes plikter og virkemidler

  • Det grenseløse arbeidet og bærekraftig arbeidsliv

  • Sikkerhetstenkning og forståelse av arbeidsulykker

  • Nærværs- og arbeidsmiljøutfordringer

  • Sentrale arbeidsroller som bør fylles dersom et arbeidsmiljø skal utvikles, herunder oppgaver og virkemidler i bedriftshelsetjenesten

  • Metoder som kan benyttes for å utvikle arbeidsmiljø og HMS

 

Emnet arbeidsliv og HMS gir en generell innføring i teorier, faglige begreper, krav og metoder relatert til arbeidsliv og HMS. Faglige begreper kan anses som byggesteiner for forståelse. De kan hjelpe med å tydeliggjøre sammenhenger, forstå teorier og gi retning til hvordan vi kan jobbe med arbeidsmiljø og HMS i praksis. Emnet vil ta for seg ulike måter å beskrive HMS i arbeidsorganisasjoner på, og hva man ser og ikke ser med ulike perspektiver.

 

I dagens arbeidsliv er det en stor interesse for HMS som blant annet er knyttet til ønske om å forebygge arbeids- og storulykker, skjerpende krav fra myndigheter, omdømmehensyn og kostnader for eksempel relatert til sykefravær. Tidligere handlet HMS-tenkningen i stor grad om teknologiske forbedringer, mens den i dag handler mer om hvordan menneskelige, teknologiske og organisatoriske forhold spiller sammen. I dette emnet vil en både se på HMS som et helhetlig system med generelle krav, men og skille mellom sikkerhetstenkning versus tenkning om helsefremmende arbeidsplasser.

 

Målet er å gi studentene tilstrekkelig kunnskap og begrepsforståelse slik av de får en generell oversikt over fagområdet. HMS er et forholdsvis komplekst felt med mange krav og et omfattende regelverk. I arbeidslivet er HR og HMS ofte flettet sammen på mange områder og det er derfor viktig at personalansvarlige har en grunnleggende og bred forståelse av fagområdet. HMS er et tverrfaglig felt og engasjerer folk fra ingeniørfag, samfunnsfag, helsefag og andre fagfelt. I mindre organisasjoner kan HMS-ansvar bli tillagt HR-funksjonen og motsatt.

 

I emnet vil studentene analysere en selvvalgt arbeidsulykke. Dette vil gi en studentene innsikt i hvordan ulykker oppstår på arbeidsplassen, hva som kan svikte og hvordan en bør jobbe proaktivt for å unngå hendelser. Ulykkesgranskning gir også en generell innsikt i hvordan organisasjon fungerer og hvordan kompleksitet og hvordan bestemte organisatoriske egenskaper kan lede til hendelser. Denne kunnskapen kan benyttes i ledelse og- organisasjonsutvikling og forvaltning av rollen som personalansvarlig, både for å ivareta HMS-krav, forebygge uønskede hendelser og bedre resultater.

Emnet omhandler metoder og tilnærminger som kan benyttes for å bedre HMS i arbeidslivet. Forelesere vil gi eksempler på dette og vise til HMS-arbeid og prosjekter i arbeidslivet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • Ha grunnleggende forståelse av HMS i arbeidslivet

  • Ha forståelse for hva som kan lede til ulykker, og kunne analysere hendelser

  • Ha tilegnet seg kunnskap om menneskelige og organisatoriske forhold relatert til arbeidsmiljø og HMS

  • Lære hva psykososialt arbeidsmiljø er, og hvilke konsekvenser det har for arbeidstakers helse

  • Ha kjennskap til ulike metoder som er tilgjengelig for å analyser og forbedre HMS

  • Vite hva internkontroll innebærer av ansvar for ledelsen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Minimum 80% oppmøte på gruppesamlingen. Mer informasjon gis i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

I tillegg til ordinære plenumsforelesninger vil undervisningen være sentrert rundt casearbeid hvor studentene skal jobbe i grupper for å analysere en arbeidsulykke. Det vil være obligatorisk å delta på gruppesamlingene, både for gjennomføre presentasjoner og kommentere andre gruppers fremføringer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Eksamen vil være todelt. Del 1 er en gruppebasert hjemmeeksamen hvor kandidatene skal analysere en ulykke som har skjedd i arbeidslivet. Arbeid fra gruppeinnlevering teller 40 %. Del 2 vil være en 4 timers individuell skriftlig eksamen som teller 60 %. Bokstavkarakter A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG117 – Arbeidsmiljø 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:26:44