NO-915 Norsk 1-A Grunnleggende språk- og litteraturkunnskap i en skolekontekst
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Nils Rune Birkeland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Norsk 1 (5.-10. trinn). Nett- og samlingsbasert videreutdanning for lærere
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning med minimum 60 sp tilleggsutdanning. Søkere må være ansatt i undervisningsstilling i skolen, i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Innhold
I det innledende emnet av Norsk 1 fokuseres det på ungdomslitteratur og relevant litteraturteori knyttet til de aktuelle tekstene. Emnet har videre fokus på leseteorier som er relevante for leseopplæring på 5.-10. trinn. Språket som system er også et sentralt emne som skaper grunnlaget for arbeidet med skriftlige elevtekster.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
-
har kunnskap om språket som system og språket i bruk
-
har grunnleggende kunnskap om relevante teorier om lesing og lesestrategier på mellom- og ungdomstrinnet
-
kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske begrep og perspektiv
-
har kjennskap til ungdomslitteratur i ulike sjangrer
-
har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag
-
har grunnleggende kunnskap om gjeldende normering av bokmål og nynorsk
-
har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og sammensatte tekster i ulike medium
-
har innsikt i grammatiske og estetiske sider ved språket, herunder etablerte normer, men også kreative muligheter
Ferdigheter
Studenten
-
kan legge til rette for at elever får lese et bredt utvalg ungdomslitteratur slik at de blir stimulert til videre lesing
-
kan analysere, tolke og vurdere tekster og presentere litterære og litteraturteoretiske innsikter på varierte måter
-
kan samtale om litteratur og tilpasse form og innhold i samtalen med hensyn til kjønn, alder, kunnskaper og kulturell bakgrunn hos mottakerne
-
kan vurdere ulike typer læremidler ut fra ulike kriterium og med tanke på elevenes læringsutbytte
Generell kompetanse
Studenten
-
er sikker muntlig språkbruker
-
kan benytte faglig kunnskap til kritisk og konstruktiv refleksjon
-
kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og pa¿ tvers av fag
-
kan dele fagkunnskaper med kollegaer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Minst 80 % tilstedeværelse på obligatoriske samlinger norsk 1-studiet (NO-915 + NO-916) sett under ett.
Godkjenning av fire obligatoriske innleveringer. Detaljerte beskrivelser av disse blir utlevert som supplement til semesterplanen.
Undervisnings- og læringsformer
Det blir organisert tre obligatoriske samlinger over to dager, i Kristiansand.
Videre skal studentene arbeide med tre obligatoriske skriftlige innleveringer som bearbeider sentralt fagstoff, og én obligatorisk innlevering som omfatter dokumentasjon på kunnskapsdeling i eget kollegium. Den digitale læringsplattformen blir brukt i denne delen av studiet. Det blir gitt veiledning både på innleveringer og på semesteroppgaven.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Semesteroppgave med gradert karakter.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.