NO-911 Norsk 2-B. Litteratur, talemål og språkkultur i en skolekontekst
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Nils Rune Birkeland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Norsk 2 (5.-10. trinn). Nett- og samlingsbasert videreutdanning for lærere
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning med minimum 60 sp tilleggsutdanning. Bestått Norsk 1 (30 sp) eller tilsvarende. Søker må være tilsatt i undervisningsstilling i skolen, i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Innhold
Emnet tar sikte på å styrke kompetansen til norsklæreren med særlig vinkling mot undervisning på ungdomstrinnet. Studentene får solid bakgrunn i tradisjonelle fagemner innen språk og litteratur som er vektlagt i norskplanen for ungdomstrinnet:
-
språkendring og talemålsforhold
-
nyere språkhistorie
-
norsk som andrespråk og flerspråklighet
-
voksenlitteratur fra samtida og litteraturhistorisk oversikt
-
relevante litteraturteoretiske perspektiver
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
-
har god innsikt i språklige endringsprosesser i fortid og samtid
-
har god innsikt i talemålsvariasjonen i moderne norsk på historisk og dialektologisk grunnlag
-
har inngående kunnskap om norsk språkhistorie etter 1800
-
har utvidet kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som andrespråk
-
har god kjennskap til samtidslitteraturen, litteraturhistorisk oversikt og kunnskaper om sentrale verk i eldre norsk fiksjonslitteratur
-
har kunnskaper om ulike teoretiske perspektiver og retninger i arbeidet med å forstå litteratur
Ferdigheter
Studenten
-
kan sammenlikne nyere og eldre tekster med hensyn til tema og uttrykksmåte
-
kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståelse som tar den flerkulturelle virkeligheten på alvor
-
kan bruke kunnskap om talemål og skriftspråksnormering i skriveopplæringen
-
kan rettlede elever i bruk av litteraturfaglig kildemateriale
-
kan bruke kunnskap om talemål og skriftspråksnormering i skriveopplæringa
-
kan legge til rette for og gjennomføre undervisning i den målforma som er sidemål for elevene
Generell kompetanse
Studenten
-
kan vurdere norskfaget og egen praksis som norsklærer og begrunne vurderingene
-
har innsikt i norskfaget ut fra forskning og i forhold til fagets historie og kan reflektere kritisk og konstruktivt ut fra slike faglige perspektiv
-
kan rettlede elever i arbeidet med tekster slik at de kan utvikle seg, skaffe seg kunnskaper og forberede seg for å delta aktivt i offentlighet og samfunnsliv
-
kan dele fagkunnskaper med kollegaer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Minst 80 % tilstedeværelse på obligatoriske samlinger norsk 2-studiet (NO-910 + NO-911) sett under ett.
Godkjenning av to til tre obligatoriske innleveringer. Detaljerte beskrivelser av disse blir utlevert som supplement til semesterplanen.
Undervisnings- og læringsformer
Det blir organisert tre obligatoriske fysiske samlinger over én-to dager, i Kristiansand.
Studentene skal levere inn og få respons på to til tre obligatoriske, skriftlige oppgaver om fag og fagdidaktikk. Den digitale læringsplattformen, Canvas, blir brukt i denne delen av studiet. Enkelte av arbeidskravene skal også dokumentere kunnskapsdeling i eget kollegium eller pedagogisk bruk av IKT. Emnet inneholder også digitale moduler med skriftlig/visuelt materiale som utdyper og supplerer pensum.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
-
Fagdidaktisk semesteroppgave
-
Muntlig eksamen
Begge eksamensformene har gradert karakter og gis lik vekting.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
NO-103 – Språket i variasjon og utvikling | 5 |
NO-104 – Litteraturen i variasjon og utvikling | 5 |
NO-123 – Norsk som andrespråk og kulturkunnskap 1 | 5 |