Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram

Undervisningsspråk

All undervisning foregår på norsk. Deler av pensumlitteraturen kan forventes å være på de andre nordiske språkene eller engelsk.

Forkunnskapskrav

For å kunne starte på 3. studieår må studentene ha fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene. BUL101 Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.

Anbefalte forkunnskaper

SRE101 Samfunn, religion, livssyn og etikk

STM101 Språk, tekst og matematikk

KKK101 Kunst, kultur og kreativitet

NHB101 Natur, helse og bevegelse

LSU301 Ledelse, samarbeid og utvikling

Innhold

«Språk, litteratur og nye medier i barnehagen» bygger på kunnskapsområdet «Språk, tekst og matematikk» (STM) i Barnehagelærerutdanning, bachelorprogram. Emnet videreutvikler og utvider studentenes kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse fra STM innenfor både språk, litteratur og ulike typer digitale medier. Undervisning i emnet er forskningsbasert og skal utvikle studentene til ressurspersoner som kan lede og kvalitetssikre barnehagens arbeid med språk, litteratur og nye medier.

Emner som vektlegges er blant annet språklig mangfold, flerspråklige barn, dokumentasjon og kartlegging av språkutvikling, språkvansker, skriving i profesjonssammenheng, fortelling, høytlesing, litteraturprosjekter i barnehagen, film og tv for barn, nettsider for barn, bruk av nettbrett i barnehagen og hvordan lage animasjonsfilm sammen med barn.

Emneplanen er forankret i Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 17. oktober 2018.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten skal etter gjennomført emne:

  • ha kunnskap om 0-6-åringers muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv (inklusive samisk)

  • ha kunnskap om arbeidsmetoder som fremmer barns språklige utvikling fram mot skolestart

  • ha kunnskap om barnekulturelle tekstformer som skjønnlitteratur, sakprosa, muntlig fortellertradisjon (inklusive samisk), og populær- og mediekultur (blant annet barnefilm, nettsider for barn, digitale applikasjoner og dataspill)

  • ha kunnskap om og kunne kvalitetsvurdere nye medietekster og digitale verktøy for barn

  • ha kjennskap til og kunne anvende relevant forskning om språk, litteratur og nye medier for barn

FERDIGHETER

Studenten skal etter gjennomført emne:

  • kunne planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og evaluere prosjekter i barnehagen knyttet til språkarbeid og litteraturformidling

  • kunne integrere bruk av IKT som pedagogisk verktøy i barnehagehverdagen på en måte som fremmer barns utvikling og læring i tråd med barnehagens innhold

  • kunne vurdere og formidle litteratur og andre tekster til barn på en god måte

  • kunne være en god språklig rollemodell og samtalepartner som fremmer barns utvikling og læring

  • kunne dokumentere og kartlegge barns språkutvikling ved hjelp av flere ulike dokumentasjons- og kartleggingsverktøy

GENERELL KOMPETANSE

Studenten skal etter gjennomført emne:

  • kunne reflektere faglig over sin egen rolle som kulturformidler

  • kunne forholde seg aktivt til samtidas barnehagefaglige diskusjoner, særlig knyttet til språk, litteratur og nye medier

  • kunne veilede og inspirere barn når de utforsker språk, litteratur og nye medier

  • kunne uttrykke seg velformulert og reflektert både muntlig og skriftlig i profesjonssammenheng

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått refleksjonsblogg eller skriftlig observasjonsoppgave (etter avtale med faglærer)

  • To beståtte muntlige presentasjoner

  • Bestått praksis eller faglig oppgave (faglig oppgave gjelder enkeltemnestudenter som ikke skal ha praksis)

  • Bestått FoU-prosjektarbeid med gruppeframlegg etter praksis (muntlig presentasjon av faglig oppgave for enkeltemnestudenter)

Fordypningen har krav om minimum 70 % tilstedeværelse i undervisningen og 100 % tilstedeværelse i praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive arbeidsmåter står sentralt i emnet. Undervisningen omfatter forelesninger, seminarundervisning med faglige samtaler og diskusjoner, veiledet gruppearbeid, bloggskriving, pedagogisk bruk av digitale verktøy, muntlige presentasjoner, praksisrettet FoU-prosjektarbeid, ekskursjoner, studietur (ikke obligatorisk) og selvstendig arbeid både individuelt og i kollokviegrupper.

For studenter i barnehagelærerutdanningen: I arbeidet inngår også 10 dager veiledet fagpraksis i barnehage. I forbindelse med praksis skal studentene gruppevis utføre et praksisrettet FoU-prosjektarbeid som legges fram for medstudenter og faglærere etter praksis. I praksis skal studenten planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og evaluere aktiviteter i samarbeid med praksislærer.

Praksis og alle aktiviteter knyttet til praksis er obligatoriske for studenter i barnehagelærerutdanningen.

Praksis gjelder ikke for enkeltemnestudenter. Disse studentene arbeider i stedet med en faglig oppgave gitt av faglærer. Oppgaven presenteres muntlig.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform jf. Kvalitetssystemet kapittel 4.1. Evalueringen gjennomføres som en sluttevaluering.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

  • Individuell 1-ukes hjemmeeksamen, teller 40 %

  • Individuell muntlig eksamen, teller 60 %

Gradert karakter

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NO-214 – Språk, litteratur og nye medier i barnehagen 30
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:26:19