NO-160 Norsk for mellom- og ungdomstrinnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Line Reichelt Føreland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
NO-139
Innhold
Norsk for mellom- og ungdomstrinnet skal førebu studentane til norskundervisning for trinn 5-10. Emnet gir innføring i språklege og litterære emne, tekstval, fagdidaktisk kunnskap og variert arbeid med dei grunnleggande ferdigheitene, særleg munnleg kommunikasjon og den vidare lese- og skriveopplæringa for elevar med norsk som første- og andrespråk. Emnet presenterer studentane for aktuell forsking og vitskapleg tenking i faget. Ein legg dessutan vekt på at studentane skal utvikle sine eigne språkferdigheiter og eigen tekstkompetanse og formidlingsevne. Studentane vil få trening i akademisk skriving.
Faget i praksis
Gjennom arbeidet med emnet skal studentane tileigne seg eit godt fagleg grunnlag for å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere norskundervisning på mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen. Studentane vil få praksisrelaterte oppgåver som skal gi øving i grundig fagdidaktisk refleksjon. Erfaringar studentane har gjort seg med norskfaget i praksisperioden vil vere viktige for arbeidet med emnet på kampus.
Læringsutbytte
Kunnskapar:
Etter fullført emne skal studenten
-
ha omfattande kunnskap om språket som system og språket i bruk
-
ha kunnskap om språkleg identitet, norsk som andrespråk og fleirspråkleg praksis
-
ha kunnskap om samisk språk, litteratur og kultur, og andre nasjonale minoritetsspråk og nabospråk
-
ha kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
-
ha kunnskap om eit utval skjønnlitterære tekstar i ulike sjangrar og medium, for barn, unge og vaksne
-
ha omfattande kunnskap om lesing, skriving og munnleg kommunikasjon, med vekt på vidareutvikling av grunnleggande ferdigheiter
-
ha kunnskap om vurdering og læremiddel på mellom- og ungdomstrinnet
-
ha kunnskap om relevant forsking- og utviklingsarbeid i norskfaget, og eit bevisst forhold til kva det vil seie å tenke vitskapleg i norskfaget
Ferdigheiter:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne analysere språk og språkbruk og gjere greie for faglege val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling hos elevane
-
kunne bruke kunnskap om litteratur og språk i fagleg arbeid med munnlege, skriftlege og multimodale tekstar
-
kunne planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtaler på mellom- og ungdomstrinnet
-
kunne vurdere og bruke ulike metodar og ny teknologi i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
-
kunne vurdere lese- og skriveferdigheiter og gi læringsfremjande respons til alle elevar
-
kunne legge til rette for at elevar på mellom- og ungdomstrinnet får lese og skrive sak- og fiksjonstekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
-
kunne kjenne att teikn på lese- og skrivevanskar
-
kunne planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med skjønnlitterære tekstar frå ulike perspektiv og for ulike formål for trinn 5-10, slik at ein tar omsyn til kjønn, alder, kunnskapar og kulturell bakgrunn hos elevane
-
kunne analysere, tolke og vurdere litteratur for elevar på mellom- og ungdomstrinnet og presentere litterære og litteraturteoretiske innsikter på varierte måtar
-
kunne vurdere ulike norskfaglege læremiddel for mellom- og ungdomstrinnet
-
meistre skriftleg nynorsk og bokmål og kunne undervise elevar i begge målformer
-
kunne finne fram til, lese og forstå relevant forskings- og utviklingsarbeid i norskfaget, og ta i bruk slike kjelder i eige arbeid med emnet
-
ha utvikla profesjonsfagleg digital kompetanse med særleg fokus på relevant kompetanse for norskundervisning på mellom- og ungdomstrinnet
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne legge til rette for at elevane på mellom- og ungdomstrinnet vidareutviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
-
kunne tileigne seg fagstoff og didaktiske arbeidsmåtar i faget gjennom estetiske læringsprosessar
-
kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emne på mellom- og ungdomstrinnet, og gjere greie for elev- og trinntilpassa fagdidaktiske val
-
kunne vurdere eigen praksis på mellom- og ungdomstrinnet med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
70% obligatorisk deltaking i undervisning i emnet. Kravet kan skjerpast innanfor bestemte tema som blir gjort kjende ved semesterstart.
-
Beståtte obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt gjort kjend ved semesterstart.
-
Bestått praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er lagt opp med ulike undervisningsformer i større og mindre studentgrupper. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, munnlege framlegg og skriftlege studentarbeid.
Emnet legg opp til øvingar i refleksjon knytt til lesing og produksjon av digitale tekstar for å fremje utvikling av profesjonsfagleg digital kompetanse.
Det inngår 20 dagar praksis i emnet.
Emnet har eit venta arbeidsomfang på 800 timar.
Studentevaluering
I samråd med studenttillitsvald fastset studieprogramleiar evalueringsform og om emna skal ha midtvegs- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
-
To individuelle skriftlege eksamenar på 6 timar med bokstavkarakter.
-
Individuell munnleg prøve med bokstavkarakter.
Dei tre eksamenane blir vekta likt i ein samla karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
NO-158 – Norsk for mellomtrinnet | 20 |
NO-136 – Norsk - emne 1 | 10 |
NO-136 – Norsk - emne 1 | 10 |
NO-137 – Norsk - emne 1 | 10 |
NO-138 – Norsk - emne 2 | 10 |
NO-159 – Norsk for ungdomstrinnet | 10 |
NO-148 – Norsk - emne 3 | 10 |
NO-156 – Norsk for barnetrinnet 2 | 10 |
NO-157 – Norsk for barnetrinnet 3 | 10 |