Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i norskdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp norskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står også sentralt. Problemstillinger knytta til ungdomstrinnet vil bli vektlagt.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp norsklærerrollen og kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Emnet behandler videre de grunnleggende ferdighetene i norskfaget, samt tverrfaglig arbeid. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i norsk og innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av norskundervisning på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studentene ha

  • kunnskap om gjeldende læreplaner for grunnskolens norskfag

  • kunnskap om sammenhengen mellom norskfaget som vitenskapsfag, studiefag og skolefag, og likedan mellom fag, fagdidaktikk og praksis

  • kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i norskfaget samt læremiddel i undervisninga

  • kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og metode i fag og fagdidaktikk

  • kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

Innenfor dette læringsutbyttet skal studentene ha

  • inngående kunnskap om lese- og skriveteorier og relevante teorier innen lese- og skriveopplæring med tanke på elever som allerede har tilegnet seg grunnleggende leseferdigheter

  • inngående kunnskap om lese- og skrivestrategier knyttet til den videre leseopplæringa

  • inngående kunnskap om litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begrep og perspektiv som er relevante for arbeidet som lærer med litteratur fra ulike tider, sjangre og medium, og som særlig retter seg mot ungdom

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studentene kunne

  • reflektere over og gjøre greie for målsettinger, innhold, metoder, vurderingsformer, læreplaner og læremiddel i arbeidet med norskfaget på ungdomstrinnet

  • orientere seg i faglitteratur, lese kritisk og med faglig trygghet utvikle sin egen rolleforståelse og praksis

  • planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i gjeldende læreplan i norsk for grunnskolen og som er tilpasset elevmangfoldet

  • reflektere over, vurdere og grunngi egen fagdidaktiske praksis

  • planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling

  • veilede elever i vitenskapelig arbeid

Innenfor dette læringsutbyttet skal studentene særlig kunne

  • bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget med vekt på vurdering for læring

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne opptre som faglig kompetente og fagdidaktisk reflekterte lærere i ulike norskfaglige undervisningssituasjoner

  • ha forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisninga (80 %)

  • Obligatorisk deltakelse i oppstartskurs

  • Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • Beståtte arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisninga vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminarer, praksis og veiledning, samtale, refleksjon, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knytta til norskfaget og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisninga forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisninga. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisninga, inkludert oppstartskurs.

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.

Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling. Studenten supplerer pensum med selvvalgt fagspesifikt metodepensum.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

  • Individuell muntlig eksamen med gradert karakter (teller 70 %)

  • Skriftlig oppgave (forskningsdesign) med gradert karakter (teller 30 %)

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NO-153 – Fagdidaktikk i norsk, del 1 7.5
NO-422 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – norsk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:26:14