Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått NAT111 Fagdidaktikk i naturfag i lektorutdanning for trinn 8 - 13

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag,

pedagogikk og praksis.

Emnet i naturfagdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom

vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket for de aktuelle programfagene og øvrige

styringsdokumenter. Relevant fagdidaktisk forskning vil bli presentert.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen, samt differensiering og tilpasset opplæring

i den videregående skole. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse,

kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og

læremidler i den videregående skole. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt yrkesretting,

vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanen i naturfag (VG1)

  • ha kunnskap om læreplanene i de aktuelle programfag

  • ha kunnskap om differensiering og tilpassing av undervisning i den videregående skole

  • ha kunnskap om yrkesretting og relevans i den videregående skole

  • ha kunnskaper om varierte undervisningsmåter i naturfag og de aktuelle programfagene

  • ha kunnskap om fagdidaktisk forskning rundt bruk av modeller i undervisningen av realfag

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfag og de aktuelle programfagene i videregående skole med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap.

  • kunne analysere aktuelle læreplaner og utarbeide tydelige og relevante læringsmål

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter tilpasset elever i videregående skole

  • kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling

  • kunne vurdere bruken og læringsutbytte av modeller i undervisning og læremidler

  • kunne utøve klasseromsledelse og legge til rette for et godt læringsmiljø

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Bestått arbeidskrav.
Bestått praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger,

gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene

vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med

utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både

individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje

gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske

øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i

undervisningen.

Studentene skal gjennomføre en muntlig presentasjon med utgangspunkt i fagdidaktisk

forskning for de andre studentene. Utfyllende informasjon vil gis ved semesterstart.

Studentene skal ha seks ukers praksis.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Skriftlig 4 timer skoleeksamen med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:26:07