NAT403 Fagdidaktikk i naturfag, del 2 (trinn 8-13)
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Helen Suzanne Palmer
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bestått NAT111 Fagdidaktikk i naturfag i lektorutdanning for trinn 8 - 13
Innhold
Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag,
pedagogikk og praksis.
Emnet i naturfagdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom
vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket for de aktuelle programfagene og øvrige
styringsdokumenter. Relevant fagdidaktisk forskning vil bli presentert.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen, samt differensiering og tilpasset opplæring
i den videregående skole. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse,
kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og
læremidler i den videregående skole. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt yrkesretting,
vil også bli drøftet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kunnskap om læreplanen i naturfag (VG1)
-
ha kunnskap om læreplanene i de aktuelle programfag
-
ha kunnskap om differensiering og tilpassing av undervisning i den videregående skole
-
ha kunnskap om yrkesretting og relevans i den videregående skole
-
ha kunnskaper om varierte undervisningsmåter i naturfag og de aktuelle programfagene
-
ha kunnskap om fagdidaktisk forskning rundt bruk av modeller i undervisningen av realfag
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfag og de aktuelle programfagene i videregående skole med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap.
-
kunne analysere aktuelle læreplaner og utarbeide tydelige og relevante læringsmål
-
kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter tilpasset elever i videregående skole
-
kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling
-
kunne vurdere bruken og læringsutbytte av modeller i undervisning og læremidler
-
kunne utøve klasseromsledelse og legge til rette for et godt læringsmiljø
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse
-
inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Bestått arbeidskrav.
Bestått praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger,
gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene
vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med
utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både
individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje
gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske
øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i
undervisningen.
Studentene skal gjennomføre en muntlig presentasjon med utgangspunkt i fagdidaktisk
forskning for de andre studentene. Utfyllende informasjon vil gis ved semesterstart.
Studentene skal ha seks ukers praksis.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Skriftlig 4 timer skoleeksamen med gradert karakter.