Forkunnskapskrav

NAT103 Naturfag 1A

Innhold

Emnet har et overordnet fokus på utforskende arbeidsmåter i faget tilpasset de yngste elevene og hvordan digitale verktøy og forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk kan støtte opp om læring. Det vil blant annet legges vekt på en bevisst innlæring av begreper. Det vil være fokus på cellen som enhet for liv og kroppens organsystemer, ulike kjemiske reaksjoner og organisk kjemi, i tillegg til klassifikasjon av noen vanlige mineraler og bergarter. Videre gir emnet en innføring i hvordan bevegelseslikninger og Newtons lover gjør det mulig å beskrive bevegelser vi erfarer i hverdagen og ved observasjon av himmelrommet. Det legges vekt på utviklingen av det heliosentriske verdensbildet og forståelse av bevegelser fra antikken til Newtons gravitasjonslov. Det vil bli gitt en innføring i utviklingen av vår forståelse av atomets og atomkjernens struktur og hvordan vi forstår radioaktivitet.

 

Emnet i praksis:

I praksisperioden skal det legges vekt på blant annet innlæring av begreper og bruk av digitale verktøy for å fremme læring. Dette vil knyttes opp mot undervisningen på Campus.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten:

 

  • ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag (1-7)
  • ha kunnskap om relevante tema innenfor naturfagdidaktisk forskning; blant annet forskningsbasert kunnskap om begrepslæring i naturfag.
  • ha kunnskap om celler som enhet for liv, cellens oppbygning og livsprosesser på cellenivå
  • ha kunnskap om kroppen og kroppens organsystemer og aktuelle problemstillinger knyttet til kropp og helse, blant annet bruk og virkning av vaksiner
  • ha kunnskap om hvordan man kan jobbe utforskende med de yngste elevene for å lære om kropp og sanser
  • ha kunnskap om hvordan man jobber med etiske spørsmål og holdninger i naturfaget og hvordan man kan bruke rollespill undervisningen
  • ha kunnskap om merking av farlige stoffer ved hjelp av faresymboler og hvordan man skal håndtere slike stoffer
  • ha kunnskap om ulike typer av kjemiske reaksjoner, og hva som kjennetegner disse; blant annet syre/base-reaksjoner, redoks-reaksjoner og forbrenningsreaksjoner
  • ha kunnskap om oppbygning, reaktivitet og anvendelse av noen typer næringsstoffer og utvalgte organiske stoffgrupper, samt oppbygningen av plaststoffer
  • ha kunnskap om geologiske prosesser og karaktertrekk ved utvalgte mineraler og bergarter
  • kunne gjøre rede mekanikkens utvikling fra antikken og frem til Newtons gravitasjonslov
  • kunne anvende bevegelseslikningene for konstant akselerasjon til å beskrive bevegelser i fritt fall og andre rettlinjede bevegelser
  • ha oppnådd god forståelse av hvordan Newtons lover gjør det mulig å forklare bevegelser vi erfarer i hverdagen
  • kunne gjøre rede for utviklingen av modeller for atomets og atomkjernens struktur
  • kunne gjøre rede for naturlig radioaktivitet og virkningen av stråling på mennesker

 

Ferdighet

Etter fullført emne skal studenten kunne:

 

  • anvende naturfaglig kunnskap i utforskende og praktiske arbeidsmåter i faget tilpasset de yngste elevene
  • anvende og tilpasse utstyr, planlegge, gjennomføre og vurdere nødvendige sikkerhetstiltak i forbindelse med praktisk undervisning på laboratoriet og i felt
  • henvise til, anvende og vurdere forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk i undervisning
  • anvende og vurdere hvordan digitale verktøy kan fremme læring i naturfag hos de yngste elevene
  • vurdere for læring og gi og få veiledning
  • jobbe med en bevisst undervisning av komplekse begrep tilpasset de yngste elevene
  • formidle sentrale begreper muntlig og skriftlig på en måte som viser dybdeforståelse
  • planlegge, gjennomføre og evaluere en undervisning basert på den historiske utviklingen av ulike temaer i naturfag
  • legge til rette for at elever kan lære om naturfenomener gjennom fortellinger basert på naturvitenskapelige begreper

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne bruke vitenskapelig metode som arbeidsmetode og vise elever hvordan de selv kan finne svar på spørsmål med egne undersøkelser
  • kunne videreutvikle sin egen kompetanse i fag og fagdidaktikk
  • kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kunne begrunne naturfagets plass i skolen og ha kunnskap om fagets historie og tradisjon
  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

Vilkår for å gå opp til eksamen

For grunnskolelærerstudenter:

- bestått praksis

- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen

- godkjente arbeidskrav

For enkeltemnestudenter:

- godkjent didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen

- godkjente arbeidskrav

Nærmere informasjon om obligatorisk deltakelse i undervisningen og arbeidskrav vil bli oppgitt i canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, feltarbeid, laboratoriearbeid, praksis og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det blant annet bli demonstrert hvordan man kan jobbe utforskende i faget, skrive og vurdere rapporter, jobbe med etiske spørsmål og komplekse begrep i faget.

Studentene vil anvende ulike digitale verktøy i undervisningen og vurdere hvordan slike verktøy kan fremme læring i naturfag.

 

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 825 timer.

 

Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.

Undervisningen er obligatorisk og krever minimum 70 % deltakelse. Praktisk undervisning i form av lab, felt og prosjektarbeid krever minimum 80 % deltakelse.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Eksamen

Eksamen vil bestå av 3 deleksamener som vektes likt; en individuell mappe, en individuell halv times muntlig eksamen og en skriftlig eksamen på 5 timer. Gradert karakter.

Nærmere informasjon om krav til mappen vil bli oppgitt i Canvas. Alle deleksamener må være bestått for at studenten skal få endelig karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NAT200 – Naturfag 2A 20
NAT109 – Naturfag 2A 10
NAT106 – Naturfag 1 B 7
NAT108 – Naturfag 2 7
NAT107 – Naturfag 1C 5
NAT110 – Naturfag 2B 5
NAT105 – Naturfag 1A 2
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:26:07