Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis. Emnet i naturfagdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

 

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Holdninger til og prestasjoner i naturfag i norsk skole vil bli belyst gjennom analyse av internasjonale undersøkelser gjort på dette området.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskaper

 

  • ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag (8-10)

  • ha kunnskap om fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som produkt og prosess og naturfag som et dannelsesfag

  • ha kunnskap om hva internasjonale undersøkelser sier om ungdommers holdninger, interesser og prestasjoner i naturfag

  • ha kunnskap elevens bakgrunn og forutsetning for læring av naturfag

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder med vekt på praktiske arbeidsformer i faget

  • ha kunnskap om planlegging og vurdering for læring i faget

  • ha kunnskap om vitenskapelige tenkemåte og metode i fag/fagdidaktikk

  • ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfag på ungdomstrinnet med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap

  • kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling

  • kunne utøve klasseromsledelse og legge til rette for et godt læringsmiljø

  • kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling

  • kunne veilede elever i vitenskapelig arbeid

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

 

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

  • ha forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%).

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartkurs

  • Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, feltarbeid, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper - en betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i fagdidaktikk og pedagogikk.

Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Skriftlig eksamen, 4 timer, vekting 70 %. Skriftlig oppgave (forskningsdesign), vekting 30 %. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:26:05