Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag,

pedagogikk og praksis.

Emnet i naturfagdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom

vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige

styringsdokumenter. Holdninger til og prestasjoner i naturfag i norsk skole vil bli belyst

gjennom analyse av internasjonale undersøkelser gjort på dette området.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og mangfoldet i elevenes forutsetninger.

Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode

læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og

kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også

bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanen i naturfag (8-10)

  • ha kunnskap om fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som produkt og prosess og naturfag som et dannelsesfag

  • ha kunnskap om hva internasjonale undersøkelser sier om holdninger, interesser og prestasjoner i naturfag

  • ha kunnskap elevens bakgrunn og forutsetning for læring av naturfag

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder med vekt på praktiske arbeidsformer i faget

  • ha kunnskap om planlegging og vurdering for læring i faget

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfag på ungdomstrinnet med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap

  • kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling

  • kunne utøve klasseromsledelse og legge til rette for et godt læringsmiljø

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og naturfagdidaktikk.

Bestått praksis

 

 

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger,

gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, feltarbeid, praksis og veiledning. Studentene vil

også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med

utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt

og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik

egeninnsats.

Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske

øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i

undervisningen.

Studentene skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og naturfagdidaktikk.

Studentene skal ha seks ukers praksis.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Skriftlig 4 timers skoleeksamen med gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NAT406 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – naturfag 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:26:03