NAT111 Fagdidaktikk i naturfag, del 1 (trinn 8-13)
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Helen Suzanne Palmer
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag,
pedagogikk og praksis.
Emnet i naturfagdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom
vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige
styringsdokumenter. Holdninger til og prestasjoner i naturfag i norsk skole vil bli belyst
gjennom analyse av internasjonale undersøkelser gjort på dette området.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og mangfoldet i elevenes forutsetninger.
Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode
læringsmiljø står sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og
kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også
bli drøftet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kunnskap om læreplanen i naturfag (8-10)
-
ha kunnskap om fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som produkt og prosess og naturfag som et dannelsesfag
-
ha kunnskap om hva internasjonale undersøkelser sier om holdninger, interesser og prestasjoner i naturfag
-
ha kunnskap elevens bakgrunn og forutsetning for læring av naturfag
-
ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder med vekt på praktiske arbeidsformer i faget
-
ha kunnskap om planlegging og vurdering for læring i faget
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfag på ungdomstrinnet med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap
-
kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling
-
kunne utøve klasseromsledelse og legge til rette for et godt læringsmiljø
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse
-
inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og naturfagdidaktikk.
Bestått praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger,
gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, feltarbeid, praksis og veiledning. Studentene vil
også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med
utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt
og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik
egeninnsats.
Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske
øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i
undervisningen.
Studentene skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og naturfagdidaktikk.
Studentene skal ha seks ukers praksis.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Skriftlig 4 timers skoleeksamen med gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
NAT406 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – naturfag | 7.5 |