Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

ME-426 Musikkvitenskapelig teori og metode

Innhold

Masteroppgaven skal være empirisk basert, men drøfte praktiske/empiriske spørsmål ut fra ulike faglige perspektiver. Det åpnes for både kvantitative og kvalitative metoder.

Det åpnes også opp for prosjekter som krysser over mot kunstnerisk forskning (artistic research), hvor studentens egen erfaring og innsikt er utgangspunktet for det kunstneriske arbeidet (MUR 504). Imidlertid stilles det samme krav til refleksjonen som i en tradisjonell masteroppgave, eksempelvis ved bruk av teori, prosess, plassering av eget kunstnerisk ståsted/arbeid i forhold til eget fagfelt og hvordan prosjektet bidrar til fagutviklingen i feltet.

Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven. Den sikrer at studenten tilføres de nødvendige kunnskaper og innebærer en nødvendig kvalitetssikring ved innsamling og behandling av empiri, samt at dette foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Gjennom seminarer skal studentene trenes i å legge frem eget prosjekt, problemstilling og metodologisk arbeid, samt opponere på hverandres arbeid.

Studenten søker på masterprogrammet med en prosjektbeskrivelse. I samråd med veileder, videreutvikler studenten tema for masteroppgaven. Eksempler på tema kan være:

  • Formidlende virksomhet

  • Instrument-/vokalrettet forskning

  • Studier rundt en låtskriver, utøver eller sjanger

  • Kunstnerisk forskning

  • Musikkteknologiske problemstillinger

  • Musikkbransjerelaterte problemstillinger og undersøkelser

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjoner og plass i samfunnet

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende relevant teori for å strukturere og formulere musikalske resonnementer

  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger, metoder, analyser og konklusjoner innenfor musikk, både med spesialister og til allmennheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene skal holde to framlegg og to opposisjoner pr semester. Oversikt over obligatoriske oppgaver vil bli gitt i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis både som individuell veiledning, forelesninger og seminarer. Det legges opp til seminarer flere ganger i semesteret. Studenten skal i løpet av seminarrekken legge frem prosjektet eller et annet valgfritt tema for resten av gruppen, samt fungere som opponent ved andres fremlegg.

Arbeidet med masteroppgaven legges opp i samarbeid med veileder, jfr. veiledningskontrakt.

For utenlandske studenter gis veiledning på engelsk.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Den individuelle masteroppgaven skal ha et omfang på 50-70 sider.
Ved et kunstnerisk forskningsprosjekt skal refleksjonsdelen ha et omfang på 30-50 sider. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MUR500 – Masteroppgave med utøving 30
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:29:56