Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning

Innhold

Emnet retter seg primært mot lærere som underviser i musikk i kulturskolen. Formålet med emnet er å bidra til dypere forståelse av gruppeundervisningens egenart, med den relevante og nødvendige teoribakgrunn og metodikk som trengs for å undervise ulike musikkgruppers sammensetning og størrelse. Det legges vekt på at studentene skal utvikle et praktisk og reflektert syn på musikkundervisning, og tilpasse metoder og strategier til skiftende kontekster, med fokus på ulike alder og nivå-sammensetninger. Emnet fokuserer også på å tilrettelegge musikk i tverrfaglige prosjekter. Videre handler emnet om hvordan studenten kan videreutvikle sin undervisningspraksis, fremme sosial og emosjonell kompetanse og refleksjonsevne.

I løpet av kurset vil det arbeides spesielt med:

  • Ulike metodiske innfallsvinkler, strategier og sentrale teorier for individ og gruppeundervisning.

  • Musikalsk ensembleledelse med fokus på dybdelæring og refleksjon.

  • Prosjektbaserte, kreative og tverrfaglige arbeidsformer for variert undervisning.

  • Praktiske aspekter i prosjektarbeid fra prosess til produkt tilpasset ulike undervisningskontekster.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten skal

  • ha grunnleggende kunnskaper om undervisning i store og små grupper, gruppedynamikk og dets utfordringer og fordeler.

  • ha grunnleggende kunnskaper om mesterlærens fordeler og utfordringer.

  • ha grunnleggende kunnskaper om musikalsk kommunikasjon og ensambleledelse, og sosial og emosjonell kompetanse.

  • ha grunnleggende kunnskaper om kreative og tverrfaglige arbeidsformer i musikkfaget.

FERDIGHETER:

  • Studenten skalkunne utvikle og strukturere sin undervisning av enkelteleverkunne anvende praktiske verktøy innen gruppeprosesser, dynamikk og konflikthåndtering i ulike undervisningskontekster.

  • kunne anvende grunnleggende kommunikasjonsverktøy i pedagogisk arbeid, musikalsk ensembleledelse, i én til én undervisning og sammensatte instrumentgrupper.

  • Kunne anvende ulike kreative og tverrfaglige arbeidsformer for utvikling av undervisningsmateriale for hovedinstrument i grupper.

  • kunne utforske, analysere og kritisk reflektere over egen pedagogisk og kunstnerisk praksis og, egen rolle som kulturskole- eller musikklærer.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten skal

  • kunne reflektere om utfordringer rundt gruppeundervisning og gruppedynamikk.

  • ha fleksibilitet overfor ulike arbeidstilnærminger og innfallsvinkler til musikkfaget.

  • kunne bidra til musikkfagets utvikling i skole og samfunn gjennom refleksjon og gjennom å kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger.

  • kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet og identitet som kulturskolelærer eller grunnskolelærer.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent individuell praksisprosjekt der studenten utvikler og begrunner egen rolle og eget praktisk og teoretisk ståsted innenfor gruppeundervisning og ensembleledelse, prøver dette ut i en praktisk sammenheng, og diskuterer sine erfaringer.

Fått godkjent obligatorisk tilstedeværelse ved samlingene.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Muntlig fremføring av praksisprosjekt og refleksjonsnotat. Karakterutrykk: Bestått/ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MU-912 – Musikk – gruppeundervisning for kulturskole- og grunnskolelærere 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:25:35