Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning

Innhold

Tilbudet retter seg primært mot lærere som underviser i musikk. Emnet fokuserer på hvordan musikkulturer og tradisjoner fra ulike land kan brukes i musikkundervisningen. Med utgangspunkt i tilhørende didaktisk teori og metodikk tar emnet for seg hvordan lage et flerkulturelt uttrykk gjennom å sette sammen ulike lands musikkulturer og tradisjoner. Videre handler emnet om hvordan en kan bruke et flerkulturelt uttrykk i fagoverskridende og tverrfaglige prosjekter, samt hvordan utvikle lengre fagspesifikke prosjekter med tanke på dybdelæring og refleksjon.

I løpet av emnet vil det arbeides spesielt med

  • kunnskap om ulike kulturer og deres musikktradisjoner

  • relevant musikkteori

  • å sette akkorder til en melodi

  • ulike relevante rytmemønstre ¿ arrangering for klassekor og band

  • enkel software-basert notasjon

  • grunnleggende teknikker til lydopptak

  • hvordan utvikle undervisningsprosjekter

  • ulike veiledningsteknikker i flerkulturelle prosjekter i forhold til dybdelæring og refleksjon

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • Ha kunnskap om ulike musikkulturer og musikktradisjoner

  • kunne benytte ulike musikkfaglige evalueringsformer og kunne gi veiledning til langsiktige fagspesifikke prosjekter som fordrer til dybdelæring og refleksjon

  • Kunne planlegge prosjekter med innhold basert på pensum

  • Kunne gjøre en praktisk analyse av musikk og sette det inn i en praktisk kontekst ¿ Beherske enkle arrangeringsteknikker for klassekor og band

  • Beherske grunnleggende teknikker ved software-basert notasjon

  • Kunne bruke enkelt opptaksutstyr med tanke på musikalske analyser og for å dokumentere prosjekter

  • Kjenne til nyere forskning som tar utgangspunkt for dialog på tvers av kulturer

  • kunne relevant musikkteori ¿ Kunne benytte software-basert notasjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatoriske oppgaver. Oversikt over obligatoriske oppgaver fremlegges i Canvas ved semesterstart.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

To produksjoner der det vises et flerkulturelt innhold forhold til pensum. Prosessen rundt arbeidet skal være dokumentert i form av en beskrivende tekst og en refleksjon.

Produksjonene skal i tillegg være fremlagt som lydopptak, eventuelt film og et partitur.

Karakteruttrykk: bestått/ ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:25:35