MU-402 Estetisk workshop
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Bendik Hofseth
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Rytmisk musikk, masterprogram
- Master's Programme in Music Management
Undervisningsspråk
EngelskForkunnskapskrav
ME-426 Musikkvitenskapelig teori og metode
Innhold
Estetisk Workshop gir studentene innsikt i hva det innebærer å være i en skapende prosess. I tillegg til å gjennomføre en praktisk musikkproduksjon i grupper, vil emnet også gi undervisning i tema som estetikk, tekstforfatting, låtskriving, forretningsplan og kreative næringer. Med utgangspunkt i enkle økonomiske teorier skal studentene sette sitt eget skapende og utøvende virke inn i en verdiportefølje og på den måten utvikle kunnskap om sammenhengen mellom kunst og inntjening.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
inneha kunnskap om hva som skaper kvalitet i kunst
-
ha utviklet kreativ kompetanse gjennom selvstendig kunstnerisk arbeid
-
kunne velge en passende forretningsmodell for et gitt musikalsk uttrykk
-
kunne anvende estetikk i kommersielle omgivelser
-
ha utviklet kunnskaper om viktigheten av kulturelt mangfold og kunne finne sin egen plass i dette
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det er obligatorisk fremmøte til undervisningen. Pålagte arbeidsoppgaver i forbindelse med musikkproduksjonen må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet. Oversikt over obligatoriske oppgaver legges frem i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger i estetikk og kreativitet kombineres med praktisk arbeid i grupper, hvor studentene skriver låter, poptekster og til slutt spiller inn resultatet i musikkstudio. Musikken vil bli brukt som en «case», og som grunnlag for en forretningsplan, der studentene skal kunne arbeide med prosessen fra den «kreative ideen» til en markedsføringsprofil og et realistisk budsjett. Studentene vil få innsikt i hvordan man setter opp et budsjett og en markedsføringsplan med utgangspunkt i den musikkproduksjonen de selv lager. De vil få innblikk i digitale markedsføringsstrategier. Studentene vil bli veiledet i hvordan man presenterer et musikalsk prosjekt i en forretningssammenheng. Emnet inkluderer også individuelt arbeid med musikkproduksjonen.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
En skriftlig hjemmeeksamen over fire dager. Eksamen kan være individuell eller i gruppe. Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått.