Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7

Forkunnskapskrav

Grunnskolelærerstudenter: Emnet forutsetter at studenten har bestått Musikk1 MU-143 og MU-144.

Andre studenter: Fullført lærerutdanning.

Innhold

Emnet skal forberede studenten for musikkundervisning i norsk grunnskole og fokuserer på utøvende og didaktiske disipliner. De utøvende disiplinene inkluderer hovedinstrument og samspill, arrangering/komponering og musikkteknologi og didaktikkundervisningen som favner metoder, repertoar og musikkpedagogisk teori. Studenten velger mellom to av de tre utøvende disipliner.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha grunnleggende innsikt i musikk som skolefag for elevene på trinn 1-7

  • kunne dokumentere kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid i en musikkdidaktisk kontekst

  • kunne redegjøre for et mangfold av musikalske sjangre og kunne anvende et undervisningsrepertoar ut fra ulike metodiske innfallsvinkler

  • gjøre rede for hvordan musikkfaget kan bidra til vekst og danning for elever på 1.-7. trinn

  • kunne dokumentere innsikt i musikk som kulturuttrykk for barn

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne bruke et bredt repertoar av musikkaktiviteter for trinn 1-7

  • ha et funksjonelt nivå innenfor sang, akkompagnementinstrument og enkel arrangering/komponering

  • kunne lede og akkompagnere sang og samspill på trinn 1-7

  • beherske musikalske ledelsesteknikker og musikalsk tilrettelegging

  • kunne benytte relevante metoder for fagdidaktisk forskings- og utviklingsarbeid

  • kunne bruke media og internett i musikkopplæringen på trinn 1-7

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha forståelse for skolen som læringsmiljø og læringsfellesskap

  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring for trinn 1-7 i tråd med gjeldende læreplan

  • ha kunnskap om barns estetiske læreprosesser

  • ha kunnskap om kulturskolen og annen frivillig musikkopplæring for barn, og om nasjonale skolerettede kulturprosjekter for elever på trinn 1-7

  • ha innsikt i brytningen mellom tradisjon og nye tendenser i kunstfeltene, og ha kunnskap om ulike kunstpraksiser for barn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha møtt til obligatoriske seminarer og workshops, ha deltatt i obligatoriske fremføringer og ha levert interne oppgaver til rett tid.

Studentene må ha bestått praksis eller godkjent didaktisk arbeid.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen foregår dels som forelesning og dels som praktisk arbeid. Enkelte seminarer er obligatoriske. Det må beregnes tid til selvstendig øving. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Teoretiske/didaktiske disipliner: Teller 60 %

Studentene må levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave som er metodisk rettet mot disiplinen didaktikk

Praktiske disipliner: Teller 40 %

Praktisk utøvende gruppeeksamen med individuell karakter: Studentene lager en forestilling for en valgt målgruppe der de viser musikalske ferdigheter, planlegging og musikkformidling. Denne eksamen skal implementere elementer fra valgdisiplinene hovedinstrument/samspill, komponering/arrangering og musikkteknologi.

Karakteruttrykk: Graderte karakterer

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:25:29