MU-219 Kreativitet og kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen - med spesialisering i musikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene i barnehagelærerutdanningen. BULL100 Barns utvikling, lek og læring må inngå i disse.
Anbefalte forkunnskaper
-
NHB100 Natur, helse og bevegelse
-
SRE100 Samfunn, religion, livssyn og etikk
-
STM100 Språk, tekst og matematikk
-
KKK100 Kunst, kultur og kreativitet
Innhold
Emnet består av følgende tema:
-
Musikkorientering
Studenten skal gjøre seg kjent med forholdet mellom barn og musikk i samfunnet. I løpet av undervisningsperioden skal studenten gå på minst to konserter, hvorav én har barn som målgruppe. -
Arrangering/Komponering og spill
Studenten skal få et grunnlag til å lage og spille enkle rytme-, vokal- og instrumentalsatser. Undervisningen tar utgangspunkt i instrumentariet som vanligvis benyttes i barnehage og småskole, som Orff-instrumentariet. De vil få undervisning i akkompagnementsspill. -
Musikkverksted
Musikkverksted er et møtested mellom musikkpedagogisk teori og praktisk-metodisk arbeid. Semesterplanens ulike pedagogiske temaer vil bli fulgt opp i praktisk-metodisk arbeid i musikkverkstedet.
Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.
Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innenfor det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innenfor enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.
Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt.
Studentene vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har bred kunnskap om barn og unges lyttemåter, musikkforståelse og musikkpreferanser
-
har kjennskap til musikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
-
har kunnskap om barns musikalske utvikling, barnekultur, kreativitet og musikk som en integrerende faktor i barnehage og samfunn
FERDIGHETER
Studenten
-
kan bruke IKT som verktøy i pedagogiske situasjoner
-
kan planlegge og gjennomføre repertoar av musikkaktiviteter, sanger, sangleker og danser sammen med barn
-
kan lage funksjonelle arrangementer som tonefølge til barnesanger
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
behersker akkompagnementsinstrument ved sang og spill i musikkpedagogisk arbeid
-
kan planlegge og gjennomføre samspillarrangementer
-
har innsikt i hvilken rolle kunst og kultur er tenkt å fylle i barns oppvekstmiljø
-
kan arbeide selvstendig, reflektert og allsidig med musikkpedagogisk virksomhet der samhandling med barn står sentralt
-
kan arbeide selvstendig, reflektert, kreativt og prosessorientert med musikk når målet er å utvikle og gjennomføre konserter der barn er målgruppen
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent rapport fra besøk på to forskjellige konserter
-
Godkjent deltakelse på workshop/seminar/innleveringer
-
Dokumentert et repertoar på minst 5 sanger på akkompagnementsinstrument
-
Emnet har et krav om 70% tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen
Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Praktisk framføring i gruppe. Arbeidet strekker seg over tre dager og avsluttes med en framføring og etterfølgende samtale.
Karakteruttrykk: Individuell gradert karakter.
Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.