Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10

Forkunnskapskrav

Emnet forutsetter at studenten har bestått Musikk1 MU-143 og MU-144.

Innhold

Emnet skal forberede studenten for musikkundervisning i norsk grunnskole og fokuserer på utøvende og didaktiske disipliner. De utøvende disiplinene inkluderer hovedinstrument og samspill, arrangering/komponering og musikkteknologi og didaktikkundervisningen som favner metoder, repertoar og musikkpedagogisk teori. Studenten velger mellom to av de tre utøvende disipliner.

Læringsutbytte

Emnet forutsetter at studenten har bestått Musikk1 MU-143 og MU-144

Læringsutbytte

KUNNSKAP

  • Etter fullført emne skal studenten:

  • ha grunnleggende innsikt i musikk som skolefag for elevene på trinn 5 - 10

  • kunne dokumentere kunnskap om kunstfagsbasert forskings- og utviklingsarbeid

  • kunne redegjøre for et mangfold av musikalske sjangre og presentere og analysere musikk ut fra forskjellige perspektiver

  • vise forståelse for hvordan musikkfaget kan bidra til vekst og danning for elever på 5.-10. trinn

  • ha innsikt i hvordan uformell musikkopplæring foregår

  • kunne dokumentere innsikt i vår tids musikalske ungdomskultur

FERDIGHETER

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne bruke et bredt repertoar av musikkaktiviteter for trinn 5 - 10

  • ha et funksjonelt nivå innenfor sang, akkompagnement-instrument og enkel arrangering/komponering

  • kunne lede og akkompagnere sang og samspill på trinn 5 - 10

  • beherske musikalske ledelsesteknikker og musikalsk tilrettelegging

  • kunne benytte relevante metoder for fagdidaktisk forskings- og utviklingsarbeid

  • kunne bruke media og internett i musikkopplæringen på trinn 5 - 10

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha forståelse for skolen som læringsmiljø og læringsfellesskap

  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan

  • ha kunnskap om estetiske læreprosesser

  • kjenne til ulike kulturinstanser i samfunnet og ulike former for musikalsk læringsarbeid knyttet til virksomhet også utenfor skolen

ha innsikt i kulturens rolle som identitetsskaper og kommunikasjonsmedium

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha møtt til obligatoriske seminarer og workshops, ha deltatt i obligatoriske fremføringer og ha levert interne oppgaver til rett tid.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen foregår dels som forelesning og dels som praktisk arbeid. Enkelte seminarer er obligatoriske. Det må beregnes tid til selvstendig øving.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Teoretiske/didaktiske disipliner: Teller 60 %

Studentene må levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave som er metodisk rettet mot disiplinen didaktikk

Praktiske disipliner: Teller 40 %

Praktisk utøvende gruppeeksamen med individuell karakter: Studentene lager en forestilling for en valgt målgruppe der de viser musikalske ferdigheter, planlegging og musikkformidling. Denne eksamen skal implementerer elementer fra valgdisiplinene hovedinstrument/samspill, komponering/arrangering og musikkteknolog.

Karakteruttrykk: Graderte Karakterer

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:25:27