MU-153 Fagdidaktikk i musikk, del 1
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Jorun Christensen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i musikkdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og legitimering av musikkfaget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Relevant fagdidaktisk forskning blir presentert. Tematikk omkring profesjonsforståelse inngår.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen, mangfoldet i elevenes forutsetninger og tilpasset opplæring. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kunnskap om gjeldende læreplaner på ungdomstrinnet
-
ha inngående kunnskap om de ulike hovedområder i musikk, som lytting, musisering og komponering
-
ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder og arbeidsformer som er relevante i forhold til gjeldende planer på ungdomstrinnet
-
ha bred kunnskap om å tilpasse ulike undervisningsmetoder til elevenes interesser, evner, kjønn og kulturell bakgrunn - ha kunnskap om musikkens posisjon i et flerkulturelt samfunn
-
Kunne utforme, analysere og vurdere læringsopplegg knyttet til instrumentalundervisning i kulturskolen
-
kunne analysere og vurdere relevant repertoar på ulike nivå for sitt instrument
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning basert på forsknings-og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
-
kunne bruke varierte arbeidsmetoder og tilpasse disse til de ulike målgruppene
-
Kunne skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
-
Kunne veilede og vurdere elever i deres arbeid med musikk
-
Kunne bruke ulike undervisningsmetoder knyttet til øving og motivasjon innenfor instrumental- og vokalmetodikk
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne opptre som kompetente lærere, både innen musikkfaglighet og musikkdidaktikk.
-
Kunne drøfte utfordringer knyttet til kjønnsrollemønstre og flerkulturelle problemstillinger i et samfunn i rask utvikling
-
inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål.
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)
-
Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs
-
For studenter som har valgt faget som fag 1: Godkjent muntlig framlegg av praksiscase med skriftlig refleksjon
-
For studenter som har valgt faget som fag 2: Godkjent tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs. Studenter som har valgt faget som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.
Studenter som har valgt faget som fag 1 skal fremføre en muntlig praksiscase med en skriftlig refleksjon. Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Muntlig individuell eksamen med gradert karakter