MU-144 Musikk og profesjon, del 2
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Marius Lønskog Igland
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Forkunnskapskrav
Studiet forutsetter at studenten har godkjent del 1 av studiet.
Innhold
Studiet skal forberede studenten for musikkundervisning i norsk grunnskole og fokuserer på en bred forståelse for musikk som fenomen og skolefaget musikk. Ved siden av de didaktiske perspektiver og metodeopplæring gir studiet ytterligere innsikt i hvordan og hvorfor musikk er viktig som kommunikasjonsmedium, kulturuttrykk og identitetsskaper.
Læringsutbytte
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
har kunnskap om de særpregede læringsformer som er knyttet til kunstnerisk, estetisk og musikalsk virksomhet
-
har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, og i læreplaner i faget
-
kan gjennomføre tilpasset musikkopplæring for elever på trinn 5 - 10
KUNNSKAP
Studenten
-
har kunnskap om barns musikalske utvikling og om hvordan musikk kan være en del av barns identitet
-
har kunnskap i grunnleggende musikkteori og ulike notasjonsformer
-
har innsikt i ulike musikksjangre og viser forståelse for ulike perspektiver på fenomenet musikk
-
har kunnskap om digitale verktøy i musikkundervisning på trinn 5 - 10
-
har kunnskap om relevante didaktiske strategier for 5. - 10. trinn
FERDIGHETER
Studenten
-
behersker et bredt repertoar av sanger og tilrettelegger, leder og akkompagnerer sang og samspill på trinn 5 - 10
-
viser forståelse for musikk gjennom andre kunstrelaterte uttrykksformer som for eksempel dans og drama og kan bruke faglige begreper
-
kan skape musikk på varierte måter og lede improvisasjons- og komponeringsaktiviteter med elevene på 5. - 10. trinn
-
bruker varierte metoder tilpasset ulike former for musikkaktiviteter for 5. - 10. trinn
-
bruker digitale verktøy relatert til musikkundervisningen på 5. - 10. trin
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskravene i emnet må være godkjent.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Praktisk eksamen i sang og spill (20 minutters ramme). Retningslinjer gis ved semesterstart. Gradert karakterutrykk.