Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10

Innhold

Studiet skal forberede studenten for musikkundervisning i norsk grunnskole og fokuserer på en bred forståelse for musikk som fenomen og skolefaget musikk. Studiet gir grunnleggende innsikt i den norske og den internasjonale musikkarven og skal gi grunnlag for studentenes allmenne danning og estetiske vekst.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten skal

  • dokumentere kunnskap om kunstfaglige styringsdokumenter

  • kunne redegjøre for musikk som skolefag

  • dokumentere kunnskap om elev- og læreforutsetninger

  • dokumentere kunnskap om ulike musikksjangre og gjøre rede for ulike lyttestrategier og analysemetoder

  • kunne tilrettelegge aktiviteter med musikk for ulike klassetrinn

  • vise innsikt i bruk av digitale verktøy i musikkundervisningen

FERDIGHETER
Studenten skal

  • kunne synge og bruke stemmen på varierte måter, og lede og instruere sang og samspill

  • beherske et repertoar med norske og internasjonale sanger

  • beherske enkelt akkompagnement til sang på piano, gitar eller annet akkordinstrument

  • kjenne til og kunne anvende et utvalg av danser og sangleker fra ulike kulturer

  • tilrettelegge for skapende arbeid med musikk

  • beherske grunnleggende arbeidsmåten innenfor digitale verktøy

GENERELL KOMPETANSE
Studenten skal

  • kunne gjøre rede for musikk som skolefag, samfunnsfenomen og kunst- og kulturuttrykk

  • forstå sammenhenger mellom relevant forskning, musikkpedagogisk teori og praksisfeltet

  • kunne legge til rette for aktiviteter med musikk på ulike klassetrinn

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Muntlig eksamen knyttet til disiplinene musikkpedagogikk og musikkorientering

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:25:22