Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Digitale verktøy i skolen
  • Multimedia og digitale verktøy

Innhold

Klasserommet byr på utfordringer i et samfunn i rask utvikling. Digitaliseringen av samfunnet generelt gir også skolen mange utfordringer. Dette emnet skal gi et innblikk i hvordan en kan bruke digitale verktøy på en god og integrert måte i undervisningen. Fokus blir på å bruke relevante verktøy som en integrert del av en variert undervisning. Emnet er praktisk anlagt og er bygget opp som en undervisningsøkt der studentene tas med gjennom et løp hvor verktøy, undervisningsformer og utforming står sentralt. Det vil bli gitt opplæring i bruk av verktøy, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning med ulike typer verktøy samt diskusjoner relatert til lærerrollen i slike sammenhenger.

Læringsutbytte

Etter å ha tatt dette emnet skal studenten:

- Ha kjennskap til et knippe digitale verktøy til bruk i undervisning.

- Kunne bruke aktuell programvare for å planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere fagøkter.

- Kunne lage og redigere en enkel videoproduksjon med vekt på god kvalitet både når det gjelder innhold og teknikk med verktøy som er lett tilgjengelige.

- Kunne benytte utstyr og programvare for lydopptak og lydredigering

- Kjenne til verktøy til bruk for kollaborasjon og samskaping på ulike trinn i skolen.

- Kunne planlegge og gjennomføre et større prosjekt i en klasse ved hjelp av relevante digitale verktøy i samspill med tradisjonelle undervisningsmetoder.

- Kjenne til og kunne vurdere ulike typer aktive læringsformer.

- Kjenne til hva som ligger i universell utforming og hvordan dette kan implementeres i undervisning.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske innleveringer må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Dette inkluderer presentasjon av prosjekt i samlingene. Oversikt over obligatoriske innleveringer gis ved semesterstart i aktuelt LMS.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres som nettkurs + 2 helgesamlinger lørdag-søndag i Grimstad.

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av omvendt klasserom med ferdige forelesninger, obligatoriske oppgaver og to felles samlinger. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene og disse oppgavene må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Emnet legges i sin helhet på nett og kan jobbes med individuelt og/eller i grupper.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 270 timer.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres som sluttevaluering.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse

Eksamen

Eksamen blir å lage sin egen undervisningsøkt, gjennomføre denne og levere et refleksjonsnotat over prosess og resultat. Kriteriene for undervisningen og refleksjonene blir publisert på gjeldede LMS. Bestått / ikke bestått.

Annen informasjon

Det gis opplæring i utvikling og bruk av fagrelatert programvare og maskinvare. Utenom samlingene bruker studentene det utstyr og den programvare som de har til rådighet.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
DAT101 – Programmering Grunnkurs 5
DAT229 – Video 2.5
MM-105 – Multimedia 2.5
MM-900 – Video og grafisk design 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:25:20