MF-903 Kundeorientert Markedsføring
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Nærmere informasjon i henhold til utfyllende regler for opptak til Executive master of Business Administration.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk
Innhold
Innhold
Kundeorientert markedsføring er designet spesielt for mellom nivå ledere i små og mellomstore private og offentlige virksomheter. Det passer også for de som jobber med markedsføring som har ambisjoner om lederstillinger. Kurset fokuserer på effektiv styring gjennom et kundefokus basert på bærekraftig merkevarebygging i tider med sosiale medier. Emnet er relevant for organisasjoner og mellom virksomheter, produkter og tjenester, og til og med for teknologi- og opplevelsesvirksomheter. Emnet fokuserer på kundeorientering, merkevareledelse og styring av støttende markedsføringsfunksjoner som kommunikasjon og prising.
I. Kundeorientering
Kunder og kundestilfredshet er kjernen i en kundeorientert virksomhet. Fokuset er å hjelpe kundene med å møte deres langsiktige behov og mål. For å gjøre det, er det avgjørende at man har en grundig forståelse av hvem som er virksomhetens «target» kunder og deres atferd. Modulen kombinerer kunnskap fra psykologi og sosiologi med kvalitative forskningsverktøy for å fremskaffe forbrukerinnsikt.
II. Merkevarebygging
Merkevarer er i dag blant de mest verdifulle eiendelene. Kunnskap om merkevareledelse er derfor viktig for ledere og en nøkkel i bedriftens strategi for å bygge konkurransefordeler som skaper økonomiske resultater. Modulen inkludere temaer som merkevare storytelling, merkevare elementer og tilknytninger, merkevare arkitektur.
III. Lede støttende markedsføringsfunksjoner
Ny teknologi og sosiale medier utfordrer tradisjonell markedsføringstanking, og gjør det viktig for ledere å forstå hvordan forbrukerne forstår, kommuniserer og påvirker hverandre. Denne modulen kombinerer læring fra de to første modulene til å ta tak i disse utfordringene med markedsføringsfunksjonen til å utvikle, posisjonere og øke merkevaren gjennom ulike sosiale medier i kombinasjon med tradisjonelle medier. Kommunikasjon, overtalelse, «content marketing» og forbruker engasjement er noen av temaene som blir dekket i denne modulen.
Læringsutbytte
Etter vellykket gjennomføring av emnet skal studentene kunne
- Lede en bedrift for å gi kundene verdi med forbrukers velferd i tankene.
- Utvikle bærekraftig strategi for merkevareledelse.
- Utvikle og lede kundebaserte merkevare.
- Organiser en bedrift slik at den kan møte utfordringene til en teknologidrevet markedsplass.
- Forstå etiske utfordringer for å hindre utnyttelse av forbrukere.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente obligatorisk innlevering av oppgaver. Nærmere informasjon kommer på Canvas.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Én ukes hjemmeeksamen i gruppe på inntil 3 personer. Gradert karakter.
Annen informasjon
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA