ME-430 Metode for den forskende lærer
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Sivert Skålvoll Urstad
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
ME-100, ME-110 eller tilsvarende emner som gir innføring i samfunnsvitenskapelig metode.
Innhold
Emnet gir en fordypning i samfunnsvitenskapelig metode med fokus på å lære studentene å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke dem empirisk ved bruk av velegnede metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer data og å ha god innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning. Formålet med emnet er å lære studenten og utvikle faglig gode problemstillinger, og å undersøke problemstillinger empirisk ved bruk av ulike metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer primær- og sekundærdata, og ha god innsikt i kravene til forskning av høy kvalitet. Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag for å kunne bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid. Emnet skal gi studentene kompetansen som er nødvendig for å kunne gjennomføre et masteroppgaven under veiledning.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
-
ha avansert kunnskap om hvordan man utvikler faglige problemstillinger
-
ha avansert kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metoder, ulike typer analyser og hva de kan bidra med
-
ha avansert kunnskap om sammenhenger mellom teori og metode
-
ha avansert kunnskap om hvordan ulike metoder kan kombineres
-
ha avansert kunnskap om forskningsetikk i profesjonsforskning
FERDIGHETER
-
kan utarbeide en samfunnsvitenskapelig empirisk anvendbar problemstilling
-
kan vurdere relevansen av ulike samfunnsvitenskapelige forskningsdesign og metoder for datainnsamling
-
kan vurdere valgte forskningsmetoder med hensyn til problemstilling, validitet og reliabilitet
GENERELL KOMPETANSE
-
kunne anvende sine metodekunnskaper i samfunnsfagsdidaktiske utviklingsprosjekter i skolen
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjent deltakelse på obligatoriske deler av undervisningen.
- Godkjente arbeidskrav.
- Prosjektbeskrivelse for masteroppgaven må være innlevert, presentert og godkjent.
Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom universitetets læringsplattform
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, casearbeid, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det bli demonstrert hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et fellesskap med andre utviklingsorienterte lærere.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bestått bacheloroppgave i samfunnskunnskap
Eksamen
Skriftlig innlevering m/vurderingen bestått/ikke-bestått.