ME-422 Forskningsmetoder, design og analyse
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Gudrun Elin Rohde
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Anbefalte forkunnskaper
ME-421 Vitenskapsteori
Innhold
Emnet dekker ulike typer kvalitative og kvantitative forskningsmetoder samt metodens teoretiske fundament og praktiske fremgangsmåter med særlig vekt på anvendelse innenfor spesialsykepleie.
Sentrale tema
-
Forskningsprosess og forskningsdesign
-
Systematisk litteratursøking
-
Temavalg og presisering av problemstilling
-
Utvelgelse og generaliseringsspørsmål
-
Innsamling av data
-
Observasjon
-
Kvalitativt intervju
-
Evalueringsforskning, aksjonsforskning
-
Kvantitative surveys
-
Eksperimentelle og kvasieksperimentelle opplegg
-
Materiale fra arkiv og register
-
Kasusforskning (casestudier)
-
Longitudinell forskning
-
Analysetilnærminger
-
Kvantitativ analyse med SPSS-kurs
-
Kvalitativ analyse med Nvivo-kurs
-
Forskningsmetoder innenfor de helsefaglige fagområdene
-
Forskningsetikk
-
Publiseringsetikk
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper
-
har inngående kunnskap om hvilke forskningsmetoder som er mest brukt innenfor de helsefaglige fagområdene og kunne anvende disse metodene på en selvstendig måte
-
har avansert kunnskap om utvalgsprosedyrer og sentrale hovedformer for innsamling av data
-
har inngående kunnskap om ulike tilnærminger innenfor kvalitative og kvantitative metoder
-
har inngående kunnskap om forutsetningene for generalisering av resultater.
Ferdigheter
-
kan utforme og kritisk vurdere forskningsdesign i forhold til aktuell(e) problemstilling(er)
-
kan analysere innsamlede forskningsdata innenfor fagområdet
Generell kompetanse
-
kan gjøre rede for typer kunnskap som ulike forskningsmetoder er egnet til å frembringe
-
kan analysere publiserte studier med hensyn til metodespørsmål
-
kan bestemme hvilke analyser som bør brukes ved de mest vanlige forskningsdesign
-
kan reflektere kritisk over forskningsetiske og metodologiske problemstillinger
-
kan gjennomføre søknadsprosesser til forskningsetisk komité og NSD/Datatilsynet
-
kan analysere og selvstendig anvende kunnskap i skriftlige arbeider
Vilkår for å gå opp til eksamen
Innlevert to oppgaver til fastsatt dato. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emnet gjennomføres nettbasert. Presentasjoner av fagstoff, arbeidsoppgaver og informasjon vil bli lagt ut på læringsplattformen. Det vil bli to muligheter for samling på campus, en ved oppstart og ca. en samling 4 uker ut i studiet. Disse samlingene kan studenten delta i på nett og/eller diskusjonsforum. Samlingene bli også streamet og lagt ut i læringsplattformen.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Fem timers individuell skoleeksamen. Eksamen vurderes med gradert karakter.