ME-421 Vitenskapsteori
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Gudrun Elin Rohde
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
I emnet fokusers ulike grunnleggende vitenskapsteoretiske temaer. Videre fokuseres det på temaer som angår sammenhengen mellom vitenskapsteori, metode og menneskesyn, spesielt relatert til spesialsykepleie.
Sentrale tema
-
Objektiv og subjektiv kunnskap
-
Erfaringsbasert kunnskap, taus kunnskap, kroppslig kunnskap
-
Kunnskapsformer og menneskesyn
-
Kunnskapsbegrepet
-
Vitenskap og vitenskapelig kunnskap
-
Ulike former for kunnskap
-
Menneskesyn og spesialsykepleie
-
Ulike vitenskapsteorietiske retninger
-
Positivisme
-
Kritisk rasjonalisme
-
Hermeneutikk og fenomenologi
-
Kritisk teori
-
Modernisme og postmodernisme
-
Forholdet teori - empiri
-
Sammenhengen vitenskapsteori - menneskesyn - metode
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper
-
har inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for kunnskapsutvikling
-
har inngående kunnskap om de ulike vitenskapsteoretiske retningene som positivisme, kritisk rasjonalisme, hermeneutikk, fenomenologi, kritisk teori, modernisme og postmodernisme
-
har avanserte kunnskaper om menneskesyn knyttet til ulike ideologiske, religiøse og vitenskapsteoretiske retninger
Ferdigheter
-
kan analysere og problematisere forholdet mellom teori og empiri
-
kan analysere faglige problemstillinger knyttet til de vitenskapsteoretiske forskjellene som ligger til grunn for kvalitative og kvantitative metoder
-
kan bruke de ulike vitenskapsteoretiske retningene innenfor eget fagområde
Generell kompetanse
-
kan anvende ulike vitenskapsteoretiske retninger i arbeid med faglige problemstillinger
-
kan vise forståelse for sammenhengen mellom vitenskapsteori, menneskesyn og metode, og kunne kommunisere faglige problemstillinger knyttet til valg på disse områdene
Vilkår for å gå opp til eksamen
Innlevert fire individuelle arbeider til fastsatt frist. Godkjent/ikke godkjent. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emne gjennomføres nettbasert. Presentasjoner av fagstoff, arbeidsoppgaver og informasjon vil bli lagt ut på læringsplattformen. Det vil bli to muligheter for samling på campus, en ved oppstart og ca. en samling 4 uker ut i studiet. Disse samlingene kan studenten delta i på nett og/eller diskusjonsforum. Samlingene bli også streamet og lagt ut i læringsplattformen.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
En av de fire mappearbeidene trekkes og studenten arbeider videre med dette mappearbeidet i en individuell hjemmeeksamen over to dager. Oppgaven vurderes med bestått/ikke bestått karakter.