ME-419 Forskningsmetode, design og analyse
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Bjørn Tore Johansen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
- Folkehelsevitenskap, masterprogram
- Idrettsvitenskap, masterprogram
Anbefalte forkunnskaper
ME-418 Vitenskapsteori og, metodelære, 15 sp
Innhold
Emnet dekker ulike typer kvalitative og kvantitative forskningsmetoder samt metodens teoretiske fundament og praktiske fremgangsmåter, og med særlig vekt på anvendelse innenfor de helsefaglige fagområdene.
Sentrale temaer:
-
Kvalitative og kvantitative forskningsdesign
-
Kunnskapsstatus og kunnskapsbehov: Systematisk litteratursøking og metastudier
-
Utvelgelse og generaliseringsspørsmål
-
Innsamling av data
-
Observasjon
-
Kvalitativt intervju
-
Evalueringsforskning, aksjonsforskning og følgeforskning
-
Materiale fra arkiv og register
-
Kasusforskning (casestudier)
-
Biografisk tilnærming og longitudinell forskning
-
-
Analysetilnærminger
-
Sentrale kvantitative analyser med SPSS-kurs
-
Kvalitative analysestrategier
-
Læringsutbytte
Studenten:
-
kan gjøre rede for typer kunnskap som ulike forskningsmetoder er egnet til å bringe fram
-
kan utforme og kritisk vurdere forskningsdesign i forhold til aktuell(e) problemstilling(er)
-
kjenner til ulike teoretiske og praktiske tilnærminger innenfor kvalitative og kvantitative metoder
-
kan bestemme hvilke analyser som bør brukes ved de mest vanlige design
-
kjenner til forutsetningene for generalisering av resultater
-
kan analysere publiserte studier med hensyn til metodespørsmål
-
kan analysere og selvstendig anvende kunnskap i skriftlige arbeider
-
har inngående kunnskap om hvilke forskningsmetoder som er mest brukt innenfor de helsefaglige fagområdene og kunne anvende disse metodene på en selvstendig måte
Undervisnings- og læringsformer
-
Forelesninger
-
Gruppearbeid
-
Øvelser
-
Veiledning
-
Selvstudier
Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 405 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell, todelt eksamen med gradert karakter:
-
Deleksamen én: Seks timers skoleeksamen i kvalitativ metode.
-
Deleksamen to: To dagers hjemmeeksamen i kvantitativ metode.
Deleksamenene teller likt ved fastsettelse av karakter. Begge deleksamener må være bestått for å
få bestått karakter i emnet.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IDR406 – Anvendte forskningsmetoder, eksperimentell design og analyse (statistikk) | 15 |
ME-415 – Forskningsmetoder, design og analyse | 10 |