Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Formålet med emnet er å lære studenten å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke dem empirisk ved bruk av velegnede metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer data, og å ha god innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning.

Emnet dekker følgende temaer:

• fasene i en forskningsprosess

• forholdet mellom teori og empirisk forskning (vitenskapsteori)

• fordeler og begrensninger ved ulike metoder

• innsamling og analyser av kvantitative data

• bruk av nasjonale og internasjonale databaser, f. eks. Studien av livsløp, generasjon og kjønn (LOGG) og European Social Survey (ESS)

• utfordringer ved tverrkulturell/komparativ forskning

• statistiske programpakker

• å kombinere ulike metoder (triangulering) kvalitet på kvantitative data og forskning

• vitenskapelige referanser

• hvordan man bygger opp en kvantitativ rapport (artikkel, bokkapittel)

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

• redegjøre for sammenhenger mellom teori og metode

• kunne kritisk vurdere styrker og svakheter ved foreliggende forskning

• kunne vurdere og anvende egnede metoder i innsamling, analyser og presentasjon av data

• ha innsikt i relasjoner mellom ulike metoder og hvordan de kan kombineres

• kunne arbeide selvstendig med data på ulike nivå

• være oppdatert på forskningsetikk i praktisk forskning

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Selvstendig oppgaveløsning vektlegges. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for master i sosiologi og sosialt arbeid

Eksamen

En skriftlig individuell innleveringsoppgave som teller 40 % av endelig karakter og 4 timers individuell skriftlig skoleeksamen som teller 60 % av endelig karakter. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:50