ME-417 Vitenskapsteori og kvantitativ metode
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Morten Blekesaune
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Barnevern, 5-årig masterprogram
- Sosialt arbeid, masterprogram
- Sosiologi, masterprogram
- Sosiologi og sosialt arbeid, masterprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Formålet med emnet er å lære studenten å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke dem empirisk ved bruk av velegnede metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer data, og å ha god innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning.
Emnet dekker følgende temaer:
• fasene i en forskningsprosess
• forholdet mellom teori og empirisk forskning (vitenskapsteori)
• fordeler og begrensninger ved ulike metoder
• innsamling og analyser av kvantitative data
• bruk av nasjonale og internasjonale databaser, f. eks. Studien av livsløp, generasjon og kjønn (LOGG) og European Social Survey (ESS)
• utfordringer ved tverrkulturell/komparativ forskning
• statistiske programpakker
• å kombinere ulike metoder (triangulering) kvalitet på kvantitative data og forskning
• vitenskapelige referanser
• hvordan man bygger opp en kvantitativ rapport (artikkel, bokkapittel)
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
• redegjøre for sammenhenger mellom teori og metode
• kunne kritisk vurdere styrker og svakheter ved foreliggende forskning
• kunne vurdere og anvende egnede metoder i innsamling, analyser og presentasjon av data
• ha innsikt i relasjoner mellom ulike metoder og hvordan de kan kombineres
• kunne arbeide selvstendig med data på ulike nivå
• være oppdatert på forskningsetikk i praktisk forskning
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Selvstendig oppgaveløsning vektlegges. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Som for master i sosiologi og sosialt arbeid
Eksamen
En skriftlig individuell innleveringsoppgave som teller 40 % av endelig karakter og 4 timers individuell skriftlig skoleeksamen som teller 60 % av endelig karakter. Gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d