Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Formålet med emnet er å lære studenten å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke problemstillinger empirisk ved bruk av ulike metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer både primær- og sekundærdata, og å ha god innsikt i kravene til forskning av høy kvalitet.

Emnet dekker følgende sentrale temaer:

  • relevans og implikasjoner av ontologi og epistemologi for empirisk forskning og forskningspraksis

  • valg av metodologi og metoder

  • tverrkulturell forskning

  • feministisk og andre perspektiv på forskning

  • kvalitative metoder som intervju, etnografi, tekst og dokumenter, naturlige data

  • ulike typer analyser og hva de kan bidra med

  • triangulering/metodekombinasjoner

  • ulike måter å vurdere kvaliteten på forskning inkludert god innsikt i den internasjonale debatten om forskningskvalitet

  • referanseteknikk

  • forskningsdesign og hvordan man bygger opp en forskningsrapport

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i relevansen av ontologi og epistemologi for metodiske spørsmål

  • mestre overgangen fra teori rundt forskningsmetode til praktisk forskning

  • kunne vurdere og anvende egnede kvalitative metoder både i datainnsamlings- og analysefasen

  • ha innsikt i sentrale spørsmål knyttet til metodetriangulering

  • kjenne kriterier for god forskning på internasjonalt nivå

  • ha innsikt i forskningsetikk i praktisk forskning inkludert i tverrkulturell forskning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger og gruppearbeid. Selvstendig oppgaveløsning vektlegges. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer. 

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav er samme som for master i sosiologi og sosialt arbeid eller master i samfunnskommunikasjon

Eksamen

5 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:50