ME-416 Vitenskapsteori og kvalitativ metode
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Kristian Mjåland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Barnevern, 5-årig masterprogram
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
- Sosialt arbeid, masterprogram
- Sosiologi, masterprogram
- Sosiologi og sosialt arbeid, masterprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Formålet med emnet er å lære studenten å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke problemstillinger empirisk ved bruk av ulike metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer både primær- og sekundærdata, og å ha god innsikt i kravene til forskning av høy kvalitet.
Emnet dekker følgende sentrale temaer:
-
relevans og implikasjoner av ontologi og epistemologi for empirisk forskning og forskningspraksis
-
valg av metodologi og metoder
-
tverrkulturell forskning
-
feministisk og andre perspektiv på forskning
-
kvalitative metoder som intervju, etnografi, tekst og dokumenter, naturlige data
-
ulike typer analyser og hva de kan bidra med
-
triangulering/metodekombinasjoner
-
ulike måter å vurdere kvaliteten på forskning inkludert god innsikt i den internasjonale debatten om forskningskvalitet
-
referanseteknikk
-
forskningsdesign og hvordan man bygger opp en forskningsrapport
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
ha innsikt i relevansen av ontologi og epistemologi for metodiske spørsmål
-
mestre overgangen fra teori rundt forskningsmetode til praktisk forskning
-
kunne vurdere og anvende egnede kvalitative metoder både i datainnsamlings- og analysefasen
-
ha innsikt i sentrale spørsmål knyttet til metodetriangulering
-
kjenne kriterier for god forskning på internasjonalt nivå
-
ha innsikt i forskningsetikk i praktisk forskning inkludert i tverrkulturell forskning
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger og gruppearbeid. Selvstendig oppgaveløsning vektlegges. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskrav er samme som for master i sosiologi og sosialt arbeid eller master i samfunnskommunikasjon
Eksamen
5 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d