Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende kunnskaper innen samfunnsvitenskapelig metode og statistikk (tilsvarende ME 100,10 sp)

Innhold

 I emnet vil studentene lære hvordan en skal utvikle forskningsspørsmål som er empirisk forskbare, inkludert hvordan søke relevant litteratur og teori for å drøfte problemstillingen. Det vil legges vekt på metodologiske perspektiver særlig knyttet til forskningsdesign.

 

En stor del av emnet vil fokusere på praktisk dataanalyse, hvilket innebærer anvendelse av SPSS til å utføre kvantitative analyseteknikker som korrelasjon, faktoranalyse, ANOVA, multivariat lineær regresjon og logistisk regresjon. Av kvalitative metoder vil det være fokus på case-studier, komparative metoder, samt ulike metoder for å samle inn og analysere kvalitative data.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

 

  • utarbeide en empirisk anvendbar problemstilling

  • vurdere relevansen av ulike forskningsdesign og metoder for datainnsamling

  • velge analysemetoder som er relevante gitt problemstillingen

  • søke etter og finne relevant litteratur og drøfte empiriske analyser i lys av teori

  • kunne benytte statistiske analyseprogram (SPSS) til å bearbeide og analysere data

  • kritisk evaluere egen og andres forskning

  • rapportere resultater basert på ovennevnte punkter

Vilkår for å gå opp til eksamen

En individuell oppgave godkjent

Undervisnings- og læringsformer

Ukentlige forelesninger med veksling mellom forelesning, labøvelser og eget arbeid med konkrete oppgaver.

Eksamenskrav i form av individuelle innleveringer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja.Med forbehold om ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for master i statsvitenskap og ledelse

Eksamen

En 5- timers skriftlig skoleeksamen.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ME-412 – Kvalitative metoder 5
ME-901 – Kvalitative metoder 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:50