ME-200 Innføring i vitenskapelig metode og statistikk
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Bjørge Herman Hansen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Ingen
Innhold
Det legges vekt på teoretisk og praktisk kunnskap om og ferdigheter knyttet til vitenskapelig tenke- og arbeidsmåte, samt vitenskapelig metoder og statistikk. I det følgende skisseres hovedpunkter på innhold i emnet:
-
Vitenskap og forskningsbasert kunnskap
-
Ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner
-
Sentrale forskningsdesign
-
Kvantitative og kvalitative metoder i forskning
-
Validitet i forskning
-
Styrker og begrensninger ved ulike forskningsdesign
-
Deskriptiv og sammenlignende statistikk
-
Presentasjon og tolkning av deskriptiv og sammenlignende statistikk
-
Analyseprogrammer til databehandling og statistiske analyser
-
Forskningsetikk
-
Vurdering av vitenskapelige arbeider
Læringsutbytte
Etter fullført studium skal studenten
-
ha kunnskap om vitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
-
kjenne til sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner
-
kjenne til relevante forskningsdesign innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning, herunder tiltaksforskning (intervensjoner) og evaluering av tiltak
-
ha kunnskap om relevante metoder innen kvalitativ og kvantitativ forskning
-
kjenne til ulike typer validitet i kvalitativ og kvantitativ forskning
-
ha kunnskap om styrker og begrensninger ved ulike forskningsdesign
-
ha grunnleggende kunnskap om statistiske begreper og analyser
-
kunne utføre deskriptive statistiske analyser, samt presentere og tolke deskriptiv statistikk
-
ha kunnskap om forskningsetiske problemstillinger innenfor de respektive fagområdene
-
kunne vurdere relevante fagartikler med hensyn på forskningsdesign, anvendte metoder og statistikk
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente arbeidskrav og deltagelse i seminargrupper og datalabarbeid. Arbeidskravene består av en digital portprøve i statistikk og vurdering av forskningsdesign og metoder i et fagspesifikt vitenskapelig arbeid. Se nærmere beskrivelse i semesterplanen på Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene vil hovedsakelig være nettbasert gjennom digitale moduler, men også seminargrupper (obligatorisk) og datalabarbeid (obligatorisk). Detaljert oversikt over obligatorisk undervisning og seminargrupper fremgår av semesterplanen på Canvas. Emnet har et omfang tilsvarende 270 timers arbeid for studentene.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja, med forbehold om ledig plass/ kapasitet.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 dager som vurderes med gradert karakter. Hjemmeeksamen vil omhandle en vurdering av forskningsdesign, anvendte metoder og statistikk i et fagspesifikt vitenskapelig arbeid. Se nærmere beskrivelse i semesterplanen på Canvas.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ERN204 – Bacheloroppgave i ernæring, mat og kultur | 5 |
IDR204 – Bacheloroppgave i idrett | 5 |
HEL205 – Bacheloroppgave i folkehelsearbeid | 5 |