MA-933 Funksjoner og ulike undervisningsmetoder i matematikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Hans Kristian Nilsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet tar opp ulike like måter å undervise matematikk på med vekt på hvordan man som lærer kan bygge opp produktiv kommunikasjon med elever. Tilpasning, design og bruk av ulike oppgavetyper med støtte i matematikkdidaktisk teori inngår. Funksjoner er matematematikkfaglig sentreringspunkt i emnet.
Læringsutbytte
Studenten
- har solide kunnskaper om funksjoner, ulike representasjoner av funksjoner, tilnærming til arbeid med funksjoner i skolen støttet av solid innsikt i forskning på arbeid med funksjoner
- har innsikt i grunnprinsippene for ulike undervisningsmetoder som matematisk problemløsning, modellering og inquiry
- har dybdekunnskap om hvordan man som matematikklærer kan drive fram produktive matematikkdialoger i klasserommet
- kan på en analytisk måte tilpasse og designe matematikkoppgaver for ulike typer matematikkundervisning
- kan formidle en reflektert holdning til egen, andre studenters og elevers matematiske tenkemåte
- kan nyttiggjøre seg av eksisterende matematikkdidaktisk forskning samt selv være i stand til å gjennomføre forskning relatert til læring og undervisning av matematikk med særlig vekt på funksjoner relevant for trinn 5-10 i skolen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-932, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Det inngår to deleksamener. En skriftlig 5-timers eksamen i høstsemesteret teller 50% og en muntlig individuell eksamen i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.
Annen informasjon
Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.