MA-932 Matematikkundervisning med digitalt preg
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Anders Skarpeteig Fidje
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet tar opp bruk av digitale verktøy og digitalt utstyr i matematikkundervisningen. Dette inkludere verktøyprogram som GeoGebra, digitale læringsressurser, bruk av video og annen type teknologi. Videre studeres programmering i matematikkfaget, andre typer ressurser i matematikkundervisning som konkreter og spill, og ulike måter å tilnærme matematikkundervisning på blant annet omvendt undervisning. Forskning i tilknytning til bruk av ulike typer ressurser inkludert digitale i matematikkundervisning inngår.
Læringsutbytte
Studenten
- kunnskaper om og innsikt i ulike læringsressurser til bruk i matematikkfaget, spesielt nettbaserte læringsressurser og video men også konkreter og spill, og kan analysere bruken av disse med støtte i teori
- har dybdekunnskaper om bruk av dynamisk matematikkprogram, for tiden Geogebra, og kan analysere bruken av programmet i undervisning
- innsikt i bruk av digitale nettbrett og interaktive tavler, i matematikkundervisning med støtte i teori
- har kunnskaper om programmering i matematikkundervisningen
- har innsikt i grunnprinsippene i undervisningsmetoden omvendt undervisning og ferdigheter i å bruke metoden
- kan analysere læringsaktiviteter tilpasset eksisterende læreplan i skolen med særlig vekt på skolens 5.-10. trinn
- kan utvikle et prosjekt om matematikkopplæring i tilknytning til skolen og kan analysere og drøfte prosjektet og formilde innsikt fra prosjektet skriftlig og i presentasjoner
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, oppgaver om bruk av digitale verktøy, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-933, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Det inngår to deleksamener. En muntlig individuell eksamen i høstsemesteret teller 50% og en skriftlig prosjektoppgave (i gruppe) i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.
Annen informasjon
Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.