Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet behandler hva som menes med å tenke matematisk, tilnærminger til algebra og hva algebraisk tenkning betyr og involverer. Videre om algebra i skolen og hvordan møte utfordringer i algebraundervisningen fra både elev- og lærerperspektivet.

Læringsutbytte

Studenten

  • har solid innsikt i hva som kjennetegner å tenke matematisk
  • har forskningsbasert innsikt på tilnærminger til algebra som inkluderer generaliserings-, problemløsnings-, modellerings- og funksjonsperspektivene
  • har avanserte kunnskaper om hva algebraisk tenkning betyr og at det involverer analytiske og deduktive prosesser, symbolisering og manipulering av uttrykk
  • har solid innsikt i hva algebra i skolen innebærer i form av å kunne forklare og uttrykke sammenhenger og strukturer i arbeid med tall og deres operasjoner, funksjonsrelasjoner og deres struktur samt modelleringsspråk
  • har solid innsikt i gjeldende læreplan og elevperspektivet på algebra i skolen ved at de kjenner til utfordringer elever har med variabelbegrepet, betydningen av matematiske tegn, og utfordringer og muligheter knyttet til sammenhenger mellom aritmetikk og algebra
  • kan analysere algebraundervisning og har innsikt i hva som kjennetegner prosessorientering og objektorientering av læringsprosesser

Vilkår for å gå opp til eksamen

Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.

Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter. Det bygges opp en mappe som inngår i vurderingsgrunnlaget for emnet.

Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske obligatoriske samlinger felles med MA-930, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Det inngår to deleksamener. En mappeinnlevering i høstsemesteret teller 50% og en muntlig individuell eksamen i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.

Annen informasjon

Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:29