MA-929 Begynneropplæring, geometri, statistikk og sannsynlighet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Per Arne Birkeland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Matematikk 1 for 1-7 trinn
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Sentrale emner i matematikk og matematikkundervisning for barnetrinnet: geometri, konstruksjoner, figurer, lengder, areal, overflate, volum, kongruens, formlikhet, isometri, symmetri, kombinatorikk, sannsynlighetsregning, fremstilling av statistiske data, sentralmål, begynneropplæringen og begrepsutvikling i matematikk.
Drøftinger av problemstillinger knyttet til matematikkundervisning, med spesiell vekt på problemløsning, modellering, ulike løsningsstrategier, kreativitet, diskusjon, læringssamtaler, dybdelæring, visualisering, argumentasjon, kartlegging, vurdering og begynneropplæring.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studentene skal etter fullført emne ha:
- dybdekunnskap om sentrale emner, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen geometri, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning.
- kunnskap om telling og danning av tallbegrep
- kjennskap til utfordringer elever kan møte i utviklingen av tallbegrep
- kjennskap til ulike observasjons- og vurderingsmåter
- kunnskap om bruk av digitale verktøy som GeoGebra
- horisontkunnskap innen algebra, tallteori og funksjoner, med fokus på overgangen mellom hovedtrinnene
FERDIGHETER
Studentene skal etter fullført emne kunne:
- planlegge, gjennomføre og vurdere en variert matematikkundervisning tilpasset alle elever på barnetrinnet, herunder også lavt- og høytpresterende elever
- planlegge og gjennomføre matematikkundervisning preget av problemløsende, utforskende, kreative og meningsfulle aktiviteter
- analysere og reflektere rundt egen undervisningspraksis og erfaringer gjort i egen praksis
- begrunne og bruke sentrale setninger i grunnskolens geometripensum
- beherske og evaluere digitale hjelpemidler og bruke dem i undervisningssituasjoner
- løse praktiske problemer i kombinatorikk og sannsynlighet
- bruke og vurdere ulike kartleggingsmetoder, observasjons- og vurderingsmåter i matematikkundervisningen
- vurdere og kartlegge elevers matematiske kompetanse i geometri, statistikk, sannsynlighet og begynneropplæring
GENERELL KOMPETANSE
Den videreutdannede læreren
- kjenner til hvordan forskjellige temaer innen geometri, statistikk og sannsynlighet er beskrevet i gjeldende læreplan, og kan stille opp relevante læringsmål for undervisningsøkter
- har innsikt i matematikk som skolefag; spesielt innen emnene geometri, statistikk og sannsynlighetsregning
- har kunnskap om bruk av læreplanens grunnleggende ferdigheter i matematikkundervisningen
- er i stand til å gjennomføre læringssamtaler som støtter forståelse av matematikk, med spesielt vekt på begynnerundervisning
- kan gjøre rede for, og reflektere didaktisk omkring, sentrale emner i matematikk på barnetrinnet
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Det inngår ett større arbeidskrav som er en didaktisk oppgave relatert til utprøving i praksis. De resterende arbeidskravene inkluderer matematiske oppgaver, oppgaver om bruk av GeoGebra, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår to desentraliserte samlinger, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til geometri, sannsynlighet og statistikk kan utføres.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Godkjent lærerutdanning (inkludert BLU og FLU) eller utdanning innen spesialpedagogikk (min. 3-årig /180 sp).
Eksamen
Individuell muntlig eksamen; både matematikkdidaktisk og matematisk kompetanse. Gradert karakter.
Annen informasjon
Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-927 – Geometri, statistikk, sannsynlighet og begynneropplæring | 15 |