MA-928 Tallforståelse, algebra og funksjoner
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Per Arne Birkeland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Matematikk 1 for 1-7 trinn
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Sentrale emner i matematikk og matematikkundervisning for barnetrinnet: tallforståelse, tallregning, brøk, desimaltall, prosent, tallteori, figurtall, pre-algebra, algebra, likninger, koordinatsystemet og funksjoner.
Drøftinger av problemstillinger knyttet til matematikkundervisning, med spesiell vekt på problemløsning, modellering, ulike løsningsstrategier, kreativitet, diskusjon, læringssamtaler, dybdelæring, visualisering, argumentasjon, kartlegging, vurdering og begynneropplæring.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studentene skal etter fullført emne ha:
- kunnskap om sentrale emner, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen tallteori, algebra og funksjoner.
- dybdekunnskap om de fire regningsartene, brøkregning, prosentregning, algebra, funksjoner, de hele tall, de rasjonale tall og de reelle tall.
- kunnskap om bruk av likhetstegn, elementær algebra og beskrive figurtall algebraisk.
- kunnskap om sentrale teorier om læring og tilrettelegging for variert og tilpasset undervisning
- dybdekunnskap om begrepsdannelse og sammenheng mellom matematisk språk og hverdagsspråk, erfaringer og begreper
- kjennskap til den historiske utviklingen av tallsystemer og spesielt kjenne til historien bak vårt tallsystem.
- kunnskap om bruk av digitale verktøy i matematikkundervisning
- horisontkunnskap innen algebra, tallteori og funksjoner, med fokus på overgangen mellom hovedtrinnene
FERDIGHETER
Studentene skal etter fullført emne kunne:
- planlegge, gjennomføre og vurdere en variert matematikkundervisning tilpasset alle elever på barnetrinnet, herunder også lavt- og høytpresterende elever
- planlegge og gjennomføre matematikkundervisning preget av problemløsende, utforskende, kreative og meningsfulle aktiviteter
- analysere og reflektere rundt egen undervisningspraksis og erfaringer gjort i egen praksis
- gjøre rede for språkets rolle for læring av matematikk og vise gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget
- beherske og evaluere digitale hjelpemidler og bruke dem i undervisningssituasjoner
- vurdere og kartlegge elevers matematiske kompetanse i tallregning, algebra og funksjoner
GENERELL KOMPETANSE
Den videreutdannede læreren
- kjenner til hvordan forskjellige temaer innen algebra, tallteori og geometri er beskrevet i gjeldende læreplan, og kan stille opp relevante læringsmål for undervisningsøkter
- har innsikt i matematikk som skolefag; spesielt innen emnene tallregning, algebra og funksjoner
- har kunnskap om bruk av læreplanens grunnleggende ferdigheter i matematikkundervisningen
- er i stand til å gjennomføre læringssamtaler som støtter forståelse av matematikk, med spesielt vekt på tallforståelse
- er i stand til å identifisere, analysere, endre og lage oppgaver slik at de blir utfordrende problemløsningsoppgaver
- kan gjøre rede for, og reflektere didaktisk omkring, sentrale emner i matematikk på barnetrinnet
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Det inngår ett større arbeidskrav som er en didaktisk oppgave relatert til utprøving i praksis. De resterende arbeidskravene inkluderer matematiske oppgaver, oppgaver om bruk av digitale verktøy, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår to desentraliserte samlinger, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til tallforståelse, algebra og funksjoner kan utføres.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Godkjent lærerutdanning (inkludert BLU og FLU) eller utdanning innen spesialpedagogikk (min. 3-årig /180 sp).
Eksamen
5- timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Annen informasjon
Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-926 – Tallforståelse, algebra og funksjoner | 15 |