Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikk 2 for 5-10 trinn

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning

Anbefalte forkunnskaper

"Funksjoner, statistikk og sannsynlighet I" eller tilsvarende

Innhold

Funksjoner, statistikk og sannsynlighet, med og uten digitale verktøy. Utforskning og anvendelser, modellering, argumentasjon og problemløsning.

Matematisk argumentasjon og bevis vektlegges.

Sentrale temaer:

  • Funksjonsanalyse, derivasjon og integrasjon.

  • Deskriptiv og analytisk statistikk. Sannsynlighetsregning og kombinatorikk.

  • Modellering og problemløsing.

  • Elevaktiv læring og alternative undervisningsmetoder.

  • Utvikling og utprøving av undervisningsopplegg i skolen.

Læringsutbytte

Studenten har etter fullført emne kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med vekt på:

 

KUNNSKAP

  • overførbar dybdekunnskap om sentrale emner, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen funksjoner, statistikk og sannsynlighet.

  • kunnskap om digitale verktøy som GeoGebra.

  • horisontkunnskap innen funksjoner, statistikk og sannsynlighet, med fokus på overgangen mellom hovedtrinnene.

 

FERDIGHETER

Studentene skal etter fullført emne kunne

  • redegjøre for derivasjonsbegrepet og integrasjonsbegrepet og sammenhengen mellom disse.

  • derivere og integrere forskjellige typer funksjoner og sammensetninger av funksjoner.

  • gjennomføre funksjonsdrøfting.

  • bruke integrasjon til å beregne arealer og volumer.

  • kunne sette prøve på enkle differensiallikninger.

  • sette opp sannsynlighetsmodeller og beregne sannsynligheter i slike modeller.

  • beregne måltall for datasett og presentere datasett grafisk.

  • utføre statistisk analyse på datasett.

  • anvende digitale verktøy som GeoGebra.

  • gjennomføre et matematikkdidaktisk prosjekt.

 

GENERELL KOMPETANSE

  • har kunnskap om bruk av læreplanens grunnleggende ferdigheter i matematikkundervisningen.

  • kjenner til hvordan forskjellige temaer innen funksjoner, statistikk og sannsynlighet er beskrevet i LK06, og kan stille opp relevante læringsmål for undervisningsøkter.

  • har innsikt i matematikk som skolefag; spesielt innen emnene funksjoner, statistikk og sannsynlighet.

  • kan vurdere og kartlegge elevers forståelse innen emnene funksjoner, statistikk og sannsynlighet.

  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske innleveringer og prosjektrapport må være godkjente.

Det er arbeidskrav knyttet til pedagogisk bruk av digitale verktøy, refleksjon over egen undervisning i lys av nyere forskning, og utprøving av lærestoff i skolen.

Undervisnings- og læringsformer

Nettleksjoner i form av lesning, videoer, øvingsoppgaver, refleksjon, diskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.

Eksamen

5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Annen informasjon

Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Pensumlitteratur vil bli gitt ved oppstart av studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:27