Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikk 2 for 5-10 trinn

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning

Anbefalte forkunnskaper

"Algebra, tallteori og geometri I" eller tilsvarende.

Innhold

Algebra, tallteori og geometri, med og uten digitale verktøy. Utforskning og anvendelser, modellering, problemløsning, argumentasjon, begrunnelse og formelle bevis.

Matematisk argumentasjon og bevis vektlegges.

Sentrale temaer:

  • Algebra og tallteori.

  • Geometri, trigonometri og vektorregning.

  • Modellering og problemløsing.

  • Elevaktiv læring og alternative undervisningsmetoder.

  • Utvikling og utprøving av undervisningsopplegg i skolen.

Læringsutbytte

Studenten har etter fullført emne kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med vekt på:

 

KUNNSKAP

  • overførbar dybdekunnskap om sentrale emner, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen algebra, tallteori og geometri.

  • kunnskap om bruk av digitale verktøy som GeoGebra.

  • horisontkunnskap innen algebra, tallteori og geometri, med fokus på overgangen mellom hovedtrinnene.

 

FERDIGHETER

Studentene skal etter fullført emne kunne

  • bruke tallteori som et verktøy til å beskrive situasjoner og løse praktiske problemer.

  • argumentere og gjennomføre matematiske bevis.

  • forklare og bruke divisjonsalgoritmen og Euklids algoritme.

  • utføre kongruensregning og løse lineære kongruenslikninger.

  • avgjøre løsbarhet av lineære diofantiske likninger, og løse disse.

  • anvende resultater fra tallteori i kryptografi.

  • anvende trigonometri i trekantberegninger.

  • utføre enkel vektorregning og gjøre transformasjoner.

  • utføre perspektivtegning.

  • anvende digitale verktøy som GeoGebra.

  • gjennomføre et matematikkdidaktisk prosjekt.

 

GENERELL KOMPETANSE

  • har kunnskap om bruk av læreplanens grunnleggende ferdigheter i matematikkundervisningen.

  • kjenner til hvordan forskjellige temaer innen algebra, tallteori og geometri er beskrevet i LK06, og kan stille opp relevante læringsmål for undervisningsøkter.

  • har innsikt i matematikk som skolefag; spesielt innen emnene algebra, tallteori og geometri.

  • kan vurdere og kartlegge elevers forståelse innen tall, algebra og geometri.

  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske innleveringer og prosjektrapport må være godkjente.

Det er arbeidskrav knyttet til pedagogisk bruk av digitale verktøy, refleksjon over egen undervisning i lys av nyere forskning, og utprøving av lærestoff i skolen.

Undervisnings- og læringsformer

Nettleksjoner i form av lesning, videoer, øvingsoppgaver, refleksjon, diskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.

Eksamen

5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Annen informasjon

Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Pensumlitteratur vil bli gitt ved oppstart av studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:26