Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikk 1 for 5-10 trinn

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning

Innhold

Sentrale ideer, begreper, læresetninger og arbeidsmåter innenfor funksjoner, statistikk og sannsynlighet. Bruk av digitale verktøy og IKT-ressurser. Utforskning, problemløsning, modellering og anvendelser.

Sentrale emner:

  • Ulike funksjoner og representasjonsformer. Analyse og visualisering av funksjoner

  • Utvikling og utprøving av undervisningsopplegg i skolen knyttet til funksjonsbegrepet.

  • Grunnleggende statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk.

Læringsutbytte

Studenten har etter fullført emne kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med vekt på følgende:

KUNNSKAP

Etter fullført emne har studenten kunnskap:

  • om funksjonsbegrepet generelt og forskjellige representasjonsformer for funksjoner

  • om egenskaper til ulike typer funksjoner

  • om ulike løsningsmetoder for annengradslikninger og spesialtilfeller av likninger av høyere grad

  • om beskrivende statistikk, ulike presentasjoner av statistisk materiale, mål for spredning og mål for sentraltendens

  • om sannsynlighet og kombinatorikk

  • om ressurser for tilpasset opplæring for lavt- og høytpresterende elever

  • om bruk av digitale verktøy, inkludert GeoGebra og regneark

  • om misoppfatninger og pedagogiske utfordringer innen funksjoner, statistikk og sannsynlighet

FERDIGHETER

Etter fullførte emne kan studenten

  • med utgangspunkt i læreplanen, planlegge, gjennomføre og vurdere variert undervisning for trinn 5-10, innen funksjoner, statistikk og sannsynlighet

  • gjøre rede for funksjonsbegrepet og presentere en funksjon gjennom forskjellige representasjonsformer

  • gjenkjenne forskjellige typer funksjoner og vet hva som karakteriserer dem

  • gjøre rede for begrepene kontinuitet og monotoni, finne funksjoners eventuelle diskontinuiteter, grenseverdier og asymptoter

  • anvende og kombinere ulike funksjoner til å modellere fenomener fra virkeligheten

  • drøfte ulike datapresentasjoner, og lage ulike typer diagrammer på papiret og digitalt

  • beregne viktige måltall i deskriptiv statistikk

  • beregne sannsynlighet for enkelthendelser og en kombinasjon av hendelser

  • gjøre rede for sentrale begreper i mengdelære, og bruke venndiagram til å illustrere mengder

  • gjøre rede for grunnleggende begreper i sannsynlighet og kombinatorikk.

  • tilrettelegge forbruk av digitale hjelpemidler i undervisningen til å modellere og løse problemer i statistikk og sannsynlighet

  • kjenner til hvordan forskjellige temaer innen hovedområdene funksjoner, statistikk og sannsynlighet er beskrevet i LK06, og kan stille opp relevante læringsmål for undervisningsøkter

  • analysere og vurdere forslag til å takle vanlige pedagogiske utfordringer og gjenkjenne og korrigere misoppfatninger om funksjoner, statistikk og sannsynlighet

  • gjennomføre et matematikkdidaktisk prosjekt hvor egen utprøving av undervisning står sentralt

GENERELL KOMPETANSE

  • kan undervise matematikk på trinn 5-10, og har fagkunnskap om hvordan matematiske emner i læreplanen bygger på hverandre og henger sammen, da spesielt overgangen mellom trinnene

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i funksjoner, statistikk og sannsynlighet med og uten digitale hjelpemidler

  • har innsikt i ulike relevante vurderingsformer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er arbeidskrav knyttet til innleveringer og rapport. Det er arbeidskrav knyttet til utprøving av lærestoffet i eget klasserom og arbeidskrav knyttet til pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkundervisningen.

Nærmere informasjon vil bli gitt i det digitale klasserommet.

Undervisnings- og læringsformer

Nettleksjoner, videoer, arbeidsoppgaver, nettdiskusjon, innleveringsoppgaver, prosjekt knyttet til praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.

Eksamen

5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Annen informasjon

Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Pensumlitteratur vil bli gitt ved oppstart av studiet.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-914 – Funksjoner 10
MA-919 – Funksjoner og didaktikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:26