Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikk 1 for 5-10 trinn

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning

Innhold

Sentrale ideer, begreper, læresetninger og arbeidsmåter innenfor algebra, tallteori, geometri og måling. Bruk av digitale verktøy og IKT-ressurser. Utforskning, problemløsning, modellering og anvendelser.

 

Sentrale emner:

  • Tallregning, prealgebra og algebra. Tallforståelse og tallutvidelser, inkludert tallsystemer i et historisk perspektiv.

  • Utvikling og utprøving av undervisningsopplegg i egen klasse knyttet til algebraisering.

  • Grunnleggende klassisk tallteori. Geometriske former, figurer og måling. Matematisk kommunikasjon og argumentasjon.

Læringsutbytte

Studenten har etter fullført emne kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med vekt på følgende:

KUNNSKAP

Etter fullført emne har studenten kunnskap:

  • om viktige begreper knyttet til en utforskende matematikkundervisning og forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdene

  • om sentrale emner, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen fagområdene algebra, tallteori og geometri.

  • om sammenhenger mellom temaer innen algebra og tallteori, og innen Euklidsk geometri

  • om misoppfatninger elever kan ha innen tall, algebra og geometri

  • om grunnleggende begreper i algebra og tallteori, plan og rom, måling og konstruksjon

  • om grunnleggende ferdigheter slik de omtales i læreplanverket for skolen og hvordan de kommer til uttrykk i matematikkfaget i skolen

  • om ulike argumentasjonsformer relevante for elever i grunnskolen

  • om ressurser for tilpasset opplæring for lavt- og høytpresterende elever

  • om bruk av digitale verktøy, inkludert regneark, GeoGebra og digitale nettressurser

FERDIGHETER

Etter fullførte emne kan studenten

  • med utgangspunkt i læreplanen, planlegge, gjennomføre og vurdere variert undervisning for trinn 5-10, innen algebra, tallteori og geometri

  • anvende algebra til å modellere situasjoner og løse praktiske problemer

  • beherske og begrunne grunnleggende beregninger innen algebra, tallteori og geometri

  • bruke arbeidsmåter som tilrettelegger for at elever utforsker mønstre og sammenhenger og argumentere for sine svar

  • kjenner til hvordan forskjellige temaer innen algebra, tallteori og geometri er beskrevet i LK06, og kan stille opp relevante læringsmål for undervisningsøkter.

  • analysere og vurdere forslag til å takle vanlige pedagogiske utfordringer og gjenkjenne og korrigere misoppfatninger

  • gjennomføre et matematikkdidaktisk prosjekt hvor egen utprøving av undervisning står sentralt

GENERELL KOMPETANSE

  • kan undervise matematikk på trinn 5-10, og har fagkunnskap om hvordan matematiske emner i læreplanen bygger på hverandre og henger sammen, da spesielt overgangen mellom trinnene

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i tall, algebra og geometri med og uten digitale hjelpemidler

  • har innsikt i ulike relevante vurderingsformer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er arbeidskrav knyttet til innleveringer og rapport. Det er arbeidskrav som fører til kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget. Det er arbeidskrav knyttet til utprøving av lærestoffet i eget klasserom og arbeidskrav knyttet til algebra/prealgebra som inkluderer utprøving i eget klasserom og refleksjon rundt undervisningskunnskap.

Nærmere informasjon vil bli gitt i det digitale klasserommet.

.

Undervisnings- og læringsformer

Nettleksjoner, videoer, arbeidsoppgaver, nettdiskusjon, innleveringsoppgaver, prosjekt knyttet til praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.

Eksamen

5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Annen informasjon

Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Pensumlitteratur vil bli gitt ved oppstart av studiet.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-918 – Algebra, tallteori og didaktikk 10
MA-913 – Tall og algebra 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:26