MA-921 Tall, algebra, funksjoner og didaktikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Lars Niclas Larson
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Matematikk 2 for 1-7 trinn
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning
Anbefalte forkunnskaper
Matematikk 1
Innhold
Studenten blir kjent med den systematiske oppbyggingen av tallteori, algebra og funksjonslære. Bruk av digitalt verktøy og IKT ressurser. Argumentasjon, begrunnelse og bevis. Utforskning og anvendelse. Utvikling av undervisningsopplegg og forskning rundt egen praksis inngår. Ulike former for vurdering.
Del 1: Egenskaper og regler i algebra og tallære. Tallutvidelser. Bevislære.
Del 2: Matematikkdidaktisk utviklingsprosjekt i skolen knyttet til algebra eller funksjoner.
Del 3: Argumentasjon omkring generell aritmetikk ved hjelp av algebra og funksjoner. Vurdering.Tilpasset opplæring.
Læringsutbytte
Studentene skal etter fullført emne kunne:
i modul 1
-
gjøre rede for den systematiske oppbygningen av tallteori og algebra
-
kjenne til og bruke utforskende og relevante aktiviteter i tallregning og algebra som fremmer læring
-
utvikle undervisningsopplegg i tallregning eller algebra barnetrinnet
-
beherske digitalt verktøy og kunne bruke det i undervisningssituasjoner
i modul 2
-
gjennomføre et matematikkdidaktisk forskningsprosjekt rundt egen praksis i tallregning eller algebra
-
analysere og reflektere rundt erfaringer gjort i egen praksis i tallregning og algebra
i modul 3
-
bevise og begrunne noen sentrale grunnleggende setninger i algebra
-
planlegge og gjennomføre undervisning der begrunnelser og argumentasjon er i fokus
-
diskutere styrker og svakheter ved ulike former for vurdering
-
planlegge undervisning på ulike måter for lavt- og høyt-presterende elever
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske oppgaver i modul 1 og 3, og prosjektrapport i modul 2 må være godkjent. Nærmere informasjon om innleveringer og prosjektrapport vil bli gitt i det digitale klasserommet.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner i form av lesning, videoer, øvingsoppgaver, refleksjon, diskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.
Eksamen
5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Annen informasjon
Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Pensumlitteratur vil bli gitt ved oppstart av studiet.