MA-920 Geometri, statistikk, sannsynlighet og didaktikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Lars Niclas Larson
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Matematikk 2 for 1-7 trinn
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning.
Anbefalte forkunnskaper
Matematikk 1
Innhold
Studenten blir kjent med den systematiske oppbygningen av geometri, statistikk og sannsynlighetsregning. Bruk av digitale verktøy og IKT ressurser. Utforskende aktiviteter, eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og generalisering. Utvikling av undervisningsopplegg og forskning rundt egen praksis inngår.
Del 1: Euklidsk geometri og matematikkfaget i skolens læreplaner fra 1960.
Del 2: Matematikkdidaktisk utviklingsprosjekt i skolen knyttet til geometri, statistikk eller sannsynlighetsregning.
Del 3: Sannsynlighetsregning. Statistikk.
Læringsutbytte
Studentene skal etter fullført emne kunne:
i modul 1
-
gjøre rede for endringer i matematikkfaget i norske læreplaner fra 1960
-
gjøre rede for den systematiske oppbygningen av Euklids geometri
-
bevise og begrunne noen sentrale grunnleggende setninger i Euklids geometri
-
kjenne til og bruke utforskende og relevante aktiviteter i geometri som fremmer læring
-
utvikle undervisningsopplegg i geometri som er aktuelle for barnetrinnet
i modul 2
-
gjennomføre et matematikkdidaktisk forskningsprosjekt rundt egen praksis i geometri
-
analysere og reflektere rundt erfaringer gjort i egen praksis i geometr
-
kunne anvende problemløsningsoppgaver sammen med elever
i modul 3
-
gjøre rede for den systematiske oppbygningen av statistikk og sannsynlighetsregning
-
kjenne til og bruke utforskende og relevante aktiviteter i statistikk og sannsynlighet som fremmer læring
-
utvikle undervisningsopplegg i statistikk og sannsynlighetsregning som er aktuelle for barnetrinnet
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske innleveringer i modul 1 og 3, og prosjektrapport for modul 2 må være godkjent. Nærmere informasjon om innleveringer og prosjektrapport vil bli gitt i det digitale klasserommet.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner, videoer, arbeidsoppgaver, nettdiskusjon, innleveringsoppgaver, utviklingsprosjekt knyttet til praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.
Eksamen
5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Annen informasjon
Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Pensumlitteratur vil bli gitt ved oppstart av studiet.