Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i teknologi og realfag

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

Studentene må ha mastergrad i matematikkdidaktikk eller tilsvarende. Studenter uten mastergrad i matematikkdidaktikk vil før opptak bli avkrevd dokumentasjon på at kunnskaper og kvalifikasjoner imøtekommer studiets nivåkrav.

 

Innhold

Emnet består av følgende tema:

  • matematikkens natur i matematisk aktivitet og tenkning

  • hva det vil si å lære og å undervise matematikk

  • læringsteorier - behaviorisme, konstruktivisme, sosiokulturell teori og andre beslektede teorier

  • verk av Piaget og Vygotsky samt beslektede og senere verk som bygger på disse

  • eksempler på elevers aktivitet og tenkning

  • bruk av teori som redskap for å forklare og kartlegge læringen som finner sted

  • analyse av læring gjennom klasseromsobservasjon og intervjuer, prøver og eksperimenter

  • spørsmål om undervisning og hvordan undervisning er relatert til læring

  • forholdet mellom tilnærmelser til undervisning og lærerens perspektiver på matematikk og læring av matematikk

  • hvordan læringsteorier kan prege undervisning

  • sammenhengen mellom undervisningsprosessen og utdannelsen av matematikklærere

  • hvordan aktuelle teorier kan gi innsikt i undervisningsprosesser og hvordan undervisning kan utvikles videre

  • hvordan teori kan påvirke undervisningspraksis på en slik måte at elever som lærer matematikk, kan få en rikere, mer fruktbar og vellykket læringsopplevelse

  • hva som kan betegnes som vellykket læring og undervisning

  • hvordan vellykket undervisning er reflektert i elevenes matematiske utøving

  • de sosiokulturelle, økonomiske og politiske spørsmål som danner bakgrunn for bedømmelsen av utøving av undervisning

 

 

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • bedømme den teoretiske koherensen i publisert forskning

  • kritisk vurdere gyldigheten i teoretisk argumentasjon i fagfeltet for læring og undervisning av matematikk

  • sette sammen teoretisk argumentasjon fra ulike kilder, med særlig tanke på egne forskningsmål

  • videreutvikle og nå et stadig høyere nivå i diskusjon og forklaring, samt kritisk vurdering og fortolkning av matematikkdidaktiske teorier for læring og undervisning

  • utvikle og integrere en konsistent teori for læring og undervisning av matematikk innenfor sine egne verdinormer og forklare og fortolke sine egne forskningsmål innenfor egne forestillinger og verdinormer

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Tilstedeværelse ved alle samlinger er et krav. Under spesielle omstendigheter kan studenten, i samråd med faglærer, få godkjent fravær som ikke overstiger 20% av samlingene mot et krav om ekstra tekstpensum.

Alle studenter skal utføre en oppgave som består i å lage en liste på ca. 20 referanser (i APA-format) på forskningsartikler om læring og undervisning relatert til egne forskningsinteresser. Et lite utvalg tekster fra listen skal presenteres i plenum.

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læring foregår ved forelesninger, lærer- og studentledede diskusjoner, verksted, veiledede lesninger og refleksjoner, studentpresentasjoner og seminarer.

 

 

Eksamen

Kurset vil bli vurdert ut fra et skriftlig arbeid (ca.4000 ord) som skal være en forløper for teorikapitlet eller litteraturvalg i avhandlingen. Studenten skal selv gi arbeidet en passende tittel.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:23