MA-443 Algebra og tallære
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Inger Johanne Håland Knutson
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Fullført 60 studiepoeng i masterfaget
Innhold
Grunnleggende algebra. Matematiske bevis. Tallfølger. Aritmetiske og geometriske rekker. Grunnleggende temaer fra tallære.
Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med å reflektere over bruk av ulike oppgavetyper i matematikk, ulike undervisningsressurser og elevaktive undervisningsmetoder.
Læringsutbytte
Studenten
-
kan bruke det algebraiske språket til å beskrive situasjoner og løse praktiske problemer
-
kan anvende kvadratsetningene i ulike situasjoner og kan spesielt løse andregradslikninger ved fullstendige kvadrater
-
kan forklare og bruke generelle prinsipper for løsning av likninger og ulikheter, og kan løse ulike typer likninger som rasjonale, logaritmiske og eksponensielle
-
kan løse lineære, og enkelte ikke-lineære, likningssett med flere ukjente, og kan løse optimaliseringsoppgaver med lineær programmering (to variable)
-
kan bruke figurtall i arbeidet med algebra
-
har kunnskap om tallfølger inkludert Fibonaccifølgen
-
kan bruke summasjonstegn til å representere rekker, og kan bruke endelige rekker i praktiske situasjoner
-
kan forklare, begrunne og bevise setninger i algebra og tallære, og kan bruke ulike typer bevisteknikker
-
kan angi og bruke grunnleggende egenskaper for naturlige tall, heltall, rasjonale tall og reelle tall
-
har kunnskap om primtall, primtallsfaktorisering og primtallenes fordeling
-
har kunnskap om divisjon med rest og delelighet
-
kan løse lineære diofantiske likninger
-
behersker kongruensregning
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent praksis
Andre studenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.
Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).
Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.
Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
6-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-419 – Tallære | 7.5 |
MA-164 – Algebra | 2.5 |