MA-441 Statistikk for barneskolelærere
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Pauline Vos
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 1-7, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Fullført 60 studiepoeng i masterfaget
Innhold
Emnet bygger på studentenes kunnskaper i anvendt statistikk og sannsynlighetsregning. Tyngdepunktet ligger på bruk av statistiske metoder til autentiske problemer i samfunnet, for eksempel innen helse, miljø, migrasjon, utdanning, osv. Emnet anvender prosjektbasert læring der studentene får erfaring med bruk og tolkning av datavisualisering og dataanalyse, hvor det inngår enkel bruk av statistisk programvare. Emnet tar opp samfunnets økende datafikasjon, samt stordata, mørketall, usikkerhet om prognoser, forbedring eller forskjellen, korrelasjon, modellbygging, datainnsamling og tolkning av statistikk. Det inngår studier av forskningsartikler samt statistisk undersøkelser, blant annet relatert til barnas læring. Det gis en innføring i teorien bak prosjekt-basert og inquiry-basert læring og studentene skal designe et prosjekt-basert undervisningsopplegg om statistikk i barnetrinnet.
Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder.
Læringsutbytte
Studenten
-
har innsikt i bruk av data i samfunnet, spesielt innhenting av stordata
-
har anvendt kunnskap om begreper i beskrivende statistikk og sannsynlighetsregning, som estimering, prognose, signifikans, forventningsverdier, tilfeldighet, usikkerhet, utvalg og korrelasjon
-
har kunnskap om bakgrunnen til statistiske metoder og teknikker for datainnsamling og dataanalyse
-
har kunnskap om statistiske datavisualiserings- og simuleringsmetoder
-
kan vurdere relevans av metoder, tolke resultater og vise en reflektert holdning til bruk av statistikk i samfunnet
-
kan tolke regresjonsmodeller for å se på sammenhengen mellom datasett, og har kunnskap om forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet.
-
kan bruke statistisk programvare til datavisualisering og dataanalyse
-
kan forstå, oppsummere, popularisere og kritisere statistiske undersøkelser, spesielt matematikkdidaktiske undersøkelser med relevans for barnetrinnet
-
har innsikt i teorier og forskning om prosjekt-basert og inquiry-basert læring
-
har begynnende kunnskap om design av inquiry- og prosjekt-baserte læringsopplegg med samfunnsrelevans
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent praksis
Andre studenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Det anvendes statistisk programvare, samt lommeregner.
Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).
Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.
Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Mappevurdering av presentasjoner og prosjektarbeid som normalt utføres i grupper. Krav til mappen vil bli kunngjort ved semesterstart i Canvas. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-217 – Statistisk maskinlæring | 7.5 |
MA-425 – Statistikk for grunnskolen | 7.5 |
MA-166 – Statistikk | 2.5 |