MA-440 Problembasert matematikkopplæring
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Cengiz Alacaci
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 1-7, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
EngelskForkunnskapskrav
Fullført 60 studiepoeng i masterfaget
Innhold
Emnet er i seg selv problembasert og gir en introduksjon til problemløsning og utforskning som arbeidsmåter i matematikk. I emnet jobber studentene selv med arbeidsmåtene, og de reflekterer og analyserer hvordan det kan tilrettelegges for bruk av arbeidsmåtene i skolens matematikkopplæring relatert til gjeldende læreplan for 1.-7. trinn. Det inngår egenrefleksjon og diskusjon av litteratur. Det arbeides med sentrale begreper i matematisk tenkemåte, trening i prosessbeskrivelse, kommunikasjon av egne tenkemåter og løsninger i matematisk problemløsning, løsningsbeskrivelse og egenrefleksjon ved jevnt arbeid gjennom hele semesteret med skriving av notatbok. Det inngår studentpresentasjon av oppgaver fra notatboka.
Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder.
Læringsutbytte
Studenten
-
har inngående kunnskap om problemløsning og utforskning som en metode for å undervise matematikk, og kan kommunisere hans/hennes arbeid med vekt på så vel prosess som sluttprodukt
-
kan formidle en reflektert holdning til egen matematisk tenkemåte
-
kan designe og analysere oppgaver tilpasset elever på 1.-7. trinn i skolen som kan fremme elevenes evne til problemløsning og utforskning i matematikk
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatorisk mappeinnlevering av en samling av matematiske oppgaver som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent praksis
Andre studenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatorisk mappeinnlevering av en samling av matematiske oppgaver som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.
Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).
Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.
Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Notatbok (teller 50 %) og muntlig individuell eksamen (teller 50 %). Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-424 – Arbeidsmåter i matematikk | 10 |