Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 2-årig masterprogram
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
  • Matematikk, masterprogram
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram

Undervisningsspråk

Norsk eller Engelsk

Innhold

Matematikk blir presentert og diskutert som den eldste av alle vitenskaper, omtrent 4000 år gammel, sammenlignbar med astronomi, men betydelig eldre enn fysikk. Matematikkens vesentligste egenart er at den skaper sine begreper selv, som ikke umiddelbart eksisterer i realiteten (for eksempel reelt tall, uendelig mengde, momentanhastighet og differentialkvotient). Likevel vil det bli gjort tydelig at begrepsdannelsen er sterkt påvirket av praktiske nødvendigheter som leder omvendt via modellering til matematikkens anvendbarhet i praksis. Undervisningen problematiserer begrepet «anvendt matematikk» i dens historiske utvikling. Det skal diskuteres forskjeller i bevisgrep mellom matematikk og naturvitenskap, med henvisning til filosofi (Popper og Lakatos). Til slutt skal forholdet mellom matematikk og samfunn bli diskutert med mange aspekter i ideologiproduskjon, politisk misbruk av matematikk, den såkalte verdensfjernhet av matematikk og matematikere osv. Historiske eksempler skal brukes så ofte som mulig til å illustrere og støtte argumentasjonen. Alle matematiske argumenter skal være elementære eller kunne avledes (begrunnes).

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha avansert kunnskap om matematikkens egenart og sosiale funksjon, sammenlignet med andre vitenskapelige fag og andre sosiale områder

  • har inngående kunnskap om grunnleggende matematiske begrep som tall og størrelse blant annet gjennom historisk perspektiv

  • kunne motivere elever til bedre å forstå plassen til matematikken innenfor skolefagene og i yrkessammenheng

 

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske innleveringer må være godkjent, og krav om obligatorisk frammøte må være godkjent, se Canvas for mer informasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Seminarer, forelesninger og obligatoriske innleveringer. Deler av emnet har krav om frammøte, detaljer oppgis i Canvas ved semesterstart. Ved behov kan emnet undervises på engelsk. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav for enkeltemnestudenter: Som for 2-årig grunnskolelærer masterprogram

Eksamen

4-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-414 – Matematikk i utvikling 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:16