MA-421 Digitale verktøy i matematikkundervisning
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Said Hadjerrouit
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Engelsk og norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
- Matematikk, masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Engelsk og norskForkunnskapskrav
Lektorstudenter: Bestått progresjonskrav for studieprogrammet.
Innhold
Emnet gir en teoretisk innføring i forskning på bruk av digitale verktøy i læring og undervisning av matematikk. Studentene gis praktisk erfaring med bruk av utvalgte verktøy og standardprogram relevante for matematikkopplæring i skolen. I tillegg gir emnet avanserte kunnskaper om vurdering av digitale verktøy i matematikkopplæringen, blant annet ved at studentene planlegger og reflekterer over bruken av digitale verktøy i skolen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
-
ha kunnskap om ulike typer av digitale verktøy relevant for matematikkundervisning i skolen
-
kunne vurdere muligheter og begrensninger ("affordances and constraints") med digitale verktøy i matematikkundervisning.
-
kunne vurdere forskningsresultater om bruk og innvirkninger av digitale verktøy i undervisning på en bevisst og kritisk måte for å fremme læringsmål
-
ha planlagt en undervisningsaktivitet med digitale verktøy, og vurdert aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i litteratur
-
ha brukt spørreskjema, intervjuet, eller observert elever/voksne i arbeid med undervisningsaktiviteten
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske innleveringer må være godkjent og obligatorisk frammøte må være godkjent, se Canvas for mer informasjon.
Undervisnings- og læringsformer
Seminartimer, arbeid i smågrupper og med digitale verktøy. Obligatoriske innleveringer og krav om oppmøte til deler av undervisningen. Utvikling av undervisningsaktiviteter med digitale verktøy med innlevering av rapport. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskrav for enkeltemnestudenter: Som matematikk masterprogram eller 2-årig grunnskolelærer masterprogram
Eksamen
Skriftlig gruppe rapport om planlegging og implementering av undervisningsaktivitet med digitale verktøy, og vurdering av aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i litteratur. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-411 – Moderne teknologi i matematikk - undervisningen | 5 |