MA-220 Tallteori, algebra, geometri og statistikk
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Henrik Aadland Kjelsrud
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Matematikk 1 for trinn 1-7, eller tilsvarende.
Innhold
Faglig fordypning i tallteori, algebra, geometri, statistikk og sannsynlighet, med vekt på argumentasjonsformer og logisk oppbygning av fagområdene - men også utforskning, med og uten digitale hjelpemidler. Bruk av digitale verktøy inkludert regneark og dynamisk matematikkprogram (for tiden GeoGebra). Didaktikk med vekt på kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og egen FoU-oppgave knyttet til praksis.
Faget i praksis
Læreren som både matematiker og didaktiker. FoU-arbeid knyttet til egen undervisning i praksis: Problemstilling, datainnsamling, refleksjon med bakgrunn i matematikkdidaktisk litteratur og rapportskriving. Refleksjoner rundt sammenhengen mellom teori og praksis.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter fullført emne har studenten
-
omfattende kunnskap i tallteori og algebra med fokus på variabler og ulike former for generalisering
-
omfattende kunnskap om elevers utvikling av telling og en fleksibel tallforståelse
-
kunnskap om hva som menes med tidlig algebra og hva som kan gjøres for å forebygge senere misoppfatninger innen algebra
-
omfattende kunnskap i geometri, statistikk og sannsynlighet med fokus på argumentasjon, bevis, beskrivelse av data og kombinatoriske sammenhenger
-
kunnskap om funksjonslære og hvordan det kan legges til rette for at elever ikke skal utvikle misoppfatninger med ulike representasjonsformer
-
kunnskap om hva som kan være utfordrende for både høyt og lavt presterende elever innenfor temaene tallteori, algebra, geometri, statistikk og sannsynlighetsregning
-
kunnskap om matematikkdidaktisk forskning som er relevant for undervisning i grunnskolens barnetrinn
-
kunnskap om hvordan matematisk kunnskap kan utvikles gjennom undersøkelser, diskusjon, argumentasjon og bevis
-
kunnskap om bruk av digitale verktøy i matematikk, inkludert regneark og dynamisk matematikkprogram
FERDIGHETER
Etter fullført emne kan studenten
-
reflektere didaktisk omkring progresjon av emnene tallteori, algebra, geometri, statistikk og sannsynlighetsregning i grunnskolen
-
bruke digitale verktøy, inkludert regneark og dynamisk matematikkprogram både i egen problemløsning og som en integrert del av matematikkundervisningen på trinn 1-7
-
gi elever eksempler, forklaringer og veiledning knyttet til matematiske begreper, beregninger og utforskningsoppgaver på trinn 1-7 med bakgrunn i omfattende kunnskap innen tallteori, algebra, geometri, statistikk og sannsynlighetsregning
-
planlegge og analysere undervisningssituasjoner med vekt på matematisk argumentasjon, både med og uten bruk av digitale verktøy, og tilpasset ulike elevbehov
-
planlegge, bruke og reflektere didaktisk om bruk av ulike læremidler og arbeidsmåter i matematikkundervisning
-
formulere en problemstilling, planlegge og gjennomføre feltarbeid, skrive og presentere en matematikkdidaktisk FoU-oppgave med utgangspunkt i praksiserfaringer og med støtte i kritisk bruk av matematikkdidaktisk litteratur
GENERELL KOMPETANSE
-
Etter fullført emne kan studenten reflektere over lærings- og undervisningsutfordringer og bruk av læremidler og arbeidsmåter, gjennom å trekke veksler på dybdekunnskaper i matematikk, didaktisk forskning og generell pedagogikk
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart og levert inn FoU-oppgaven.
-
godkjent praksis (for enkeltemnestudentene krav om godkjent didaktisk arbeid)
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, arbeid i grupper, tester og andre skriftlige oppgaver. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter, inkludert arbeid med FoU-oppgave. Enkeltemnestudenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Arbeidsformene inkluderer arbeid med digitale verktøy. Krav om minimum 70 % obligatorisk deltakelse, og krav til innleveringer og tester (oppgis i Canvas ved studiestart). Totalt arbeidsomfang: 800 timer.
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt eventuelle forkunnskapskrav.
Eksamen
Deleksamen 1: 5-timers skriftlig eksamen knyttet til temaene geometri, statistikk og sannsynlighet. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren
Deleksamen 2: 5-timers skriftlig eksamen knyttet til temaene tallteori og algebra. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren.
Deleksamen 3: Muntlig eksamen dels knyttet til FoU-oppgaven og dels knyttet til relevante matematiske og didaktiske temaer. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren.
Annen informasjon
Det blir ikke opptak for enkeltemne studenter høsten 2019.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-150 – Matematikk 2: Algebra (1.-7. trinn) | 15 |
MA-151 – Matematikk 2: Geometri (1.-7. trinn) | 15 |
MA-161 – Tall og algebra | 12 |