MA-182 Innføringsemne 2 i matematikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Anders Skarpeteig Fidje
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Opptakskrav tilsvarende til studiet i samordna opptak
Anbefalte forkunnskaper
Lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet og/eller erfaring fra lærervirksomhet. Dokumentert gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig. Emnet forutsetter kunnskap fra MA-181 Innføringsemne 1 i matematikk.
Innhold
Sentrale emner i matematikk på mellomtrinnet. Drøftinger av problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk på mellomtrinnet. Kartlegging og vurdering. Bruk av ulike arbeidsmåter, læremidler og digitale verktøy.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
- Etter fullført emne har studenten kunnskap
- om geometri, måling, beskrivende statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning
- om ulike kartleggingsmetoder
- om ulike observasjons- og vurderingsmåter
- om matematikkvansker og affektive sider ved matematikkfaget
- om bruk av digitale verktøy i matematikk, inkludert dynamisk matematikkprogram
- om ulike arbeidsmåter og læremidler, digitale og andre, knyttet til matematikkundervisning - samt muligheter og begrensninger knyttet til disse
- om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
FERDIGHETER Etter fullført emne kan studenten
- planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på mellomtrinnet
- bruke og vurdere ulike kartleggingsmetoder, observasjons- og vurderingsmåter i matematikkundervisningen
- bruke et digitalt verktøy i geometri
- bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon på mellomtrinnet
- forebygge og oppdage matematikkvansker samt tilrettelegge for mestring hos alle elever, også de høyt presterende elevene
GENERELL KOMPETANSE Etter fullført emne kan studenten
- reflektere didaktisk omkring undervisning av sentrale emner i matematikk på trinn 1-7, samt reflektere helhetlig over elevers totale læringssituasjon - og således være mer enn bare en matematikklærer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studenten må ha godkjent obligatoriske deler av emnet (oppgis ved semesterstart i Canvas).
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det avholdes vanligvis tre eller fire samlinger. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale undervisnings- og læringsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter. Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging. I emnet inngår det krav til obligatoriske innleveringer og tester. Oversikt over disse oppgis ved semesterstart. Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis. Det er muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport. Det forventes et arbeidsomfang på 400 timer knyttet til emnet, inkludert undervisning, arbeidskrav og selvstudier.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
For enkeltemnestudenter: fullført faglærerutdanning som tospråklig lærer uten matematikk.
Eksamen
5-timers skriftlig eksamen, teller 100%. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-174 – Innføringsemne i matematikk for mellomtrinnet | 15 |
MA-153 – Matematikk 1 - Modul 2 | 15 |
MA-189 – Innføringsemne i matematikk for småskoletrinnet | 15 |
MA-141 – Matematikk for allmennlærere 2 | 10 |
MA-140 – Matematikk for allmennlærere 1 | 5 |