Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Opptakskrav tilsvarende til studiet i samordna opptak

Anbefalte forkunnskaper

Lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet og/eller erfaring fra lærervirksomhet. Dokumentert gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig. Emnet forutsetter kunnskap fra MA-181 Innføringsemne 1 i matematikk.

Innhold

Sentrale emner i matematikk på mellomtrinnet. Drøftinger av problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk på mellomtrinnet. Kartlegging og vurdering. Bruk av ulike arbeidsmåter, læremidler og digitale verktøy.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

  • Etter fullført emne har studenten kunnskap
  • om geometri, måling, beskrivende statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning
  • om ulike kartleggingsmetoder
  • om ulike observasjons- og vurderingsmåter
  • om matematikkvansker og affektive sider ved matematikkfaget
  • om bruk av digitale verktøy i matematikk, inkludert dynamisk matematikkprogram
  • om ulike arbeidsmåter og læremidler, digitale og andre, knyttet til matematikkundervisning - samt muligheter og begrensninger knyttet til disse
  • om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn

FERDIGHETER Etter fullført emne kan studenten

  • planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på mellomtrinnet
  • bruke og vurdere ulike kartleggingsmetoder, observasjons- og vurderingsmåter i matematikkundervisningen
  • bruke et digitalt verktøy i geometri
  • bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon på mellomtrinnet
  • forebygge og oppdage matematikkvansker samt tilrettelegge for mestring hos alle elever, også de høyt presterende elevene

GENERELL KOMPETANSE Etter fullført emne kan studenten

  • reflektere didaktisk omkring undervisning av sentrale emner i matematikk på trinn 1-7, samt reflektere helhetlig over elevers totale læringssituasjon - og således være mer enn bare en matematikklærer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenten må ha godkjent obligatoriske deler av emnet (oppgis ved semesterstart i Canvas). 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det avholdes vanligvis tre eller fire samlinger. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale undervisnings- og læringsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter. Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging. I emnet inngår det krav til obligatoriske innleveringer og tester. Oversikt over disse oppgis ved semesterstart. Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis. Det er muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport. Det forventes et arbeidsomfang på 400 timer knyttet til emnet, inkludert undervisning, arbeidskrav og selvstudier.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført faglærerutdanning som tospråklig lærer uten matematikk.

Eksamen

5-timers skriftlig eksamen, teller 100%. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-174 – Innføringsemne i matematikk for mellomtrinnet 15
MA-153 – Matematikk 1 - Modul 2 15
MA-189 – Innføringsemne i matematikk for småskoletrinnet 15
MA-141 – Matematikk for allmennlærere 2 10
MA-140 – Matematikk for allmennlærere 1 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:09